Vilken mat / dryck är bra för levern?

Nedan kan du läsa om vad jag lärt om vilken vat / dryck som är bra för levern. Allt är baserat på en ytlig grankning av beftinglig forskning, så förvänta dig ingen komplett återspeglig av helheten! 🙂

Mat som förknippas med att vara bra för levern (låg risk för att bidra till alkoholfri fettleversjukdom) är exempelvis;

  • fisk
  • bönor
  • ris
  • nudlar
  • ägg
  • ost
  • frukt
  • fullkorn
  • grönsaker

Lista ovan kommer från en granskning av befintlig forskning publicerad i The British Journal of Nutrition (2020).

Jag har skrivit några inlägg, där jag ger mig i kast med att besvara vanliga frågor om mat, dryck och leverfunktion.

Här nedan ger jag dig en överblick!

Frukt / grönsaker

I mitt inlägg om frukt, grönsaker och lever kan du läsa mer om hur dessa påverkar levern.

Så här summerar jag det inlägget:

Frukt är bättre för levern än mycket annat, men inte bättre än grönsaker som visat sig signifikant minska blodfetter och enzym (AST, ALT) som mäts för att upptäcka leversjukdomar. 100 gram grönsaker / dag har visat sig minska risken för levercancer med närmare 50%, medan frukt 4%.

Läs hela inlägget här! 🙂

Te

I mitt inlägg om te och levern kan du läsa mer om hur drycken påverkar levern.

Så här summerar jag det inlägget:

Extrakt från grönt te i diverse tillskott (tex inom bodybuilding, viktnedgång etc.) kan orsaka skada på levern – och inte genom att dricka vanligt grönt te. Katechinerna i te (främst EGCG) står i centrum för både skador och hälsofördelar (minskad risk för alkoholfri fettleversjukdom och levercancer).

Läs hela inlägget här! 🙂

Örter

I mitt inlägg om örter och levern kan du läsa mer om hur växterna påverka levern. Så här summerar jag det inlägget:

Örter har både visat sig främja levern, och vara en vanlig orsak till leverskador. Kombination av örter är starkare förknippat med skador på levern, medan vissa enskilda örter har visat sig vara läkande. Antalet örter är många, och studier få – så behandling med örter är inte rekommenderat.

Läs hela inlägget här! 🙂

Vitaminer

I mitt inlägg om vitaminer och levern kan du läsa mer om hur olika vitamin är bra, respektive dåligt för levern. Så här summerar jag det inlägget:

Vitaminer bättre för lever är bland andra E, Zink, Magnesium, C och D. Vitamin A här starkare förknippad med leverskada än andra. Kosttillskott med vitamin + diverse extrakt från örter är också starkare förknippade med överdosering och leverskada.

Läs hela inlägget här! 🙂