Viktnedgång – bättre att träna på morgon / kväll?

Forskning visar att träning på morgonen är bättre än kvällen gällande viktnedgång. Däremot är träning generellt sett inte speciellt effekt för viktnedgång. Träning på morgonen tycks vara bättre pga av att den tenderar att ske innan frukost.

Så, om vi ändå ska ansträngt oss för att gå ner i vikt – hur får vi bäst / snabbast resultat av träning?

Nedan summerar jag min jakt efter svar på från om det är bättre att träna på morgon eller kväll.


Lästips!

Läs gärna mitt inlägg om hur vi bör träna för ökad fettförbränning – nu när du ändå är i farten.


Är det bättre att träna på morgonen eller kvällen för viktnedgång?

Enligt en studie (2020) publicerad i International Journal of Obesity (Nature) kan träning på morgonen vara avsevärt mycket mer effektivt för viktnedgång än träning på kvällen.

Studien pågick under 10 veckor och omfattade träningsprogram motsvarade en energi / fettförbränning motsvarande 400-600 kcal per träningspass.

Deltagarna var överviktiga (BMI: 25-39.9) och tränade 5 dagar i veckan.

50% av deltagarna avslutade sin träning på morgonen, någonstans mellan 07:00 och 12:00

Medan andra hälften avslutade träningen på eftermiddag / kväll – någonstans mellan 15:00 och 19:00.

Träning på morgonen var bättre och ledde till en viktnedgång motsvarande ungefär 7.2%, samtidigt som träning på kvällen gav en genomsnittlig viktnedgång på 5.5%.

Träning på kvällen är bättre – än ingen alls.

Till att börja med, är det bra att träna och äta sunt oavsett tid på dygnet – än att helt avstå från båda.

Effekten på viktnedgång är väldigt olika mellan träning och kost – och verkar kompletterande, där kosten tenderar vara avsevärt mycket mer effektiv.

Enligt en granskning av befintlig forskning (2005) publicerad i International Obesity Review visar att hälsofördelarna är fler bland personer som tränar i kombination kostanpassning.

Jämfört med att enbart äta bättre.


Lästips!

Läs gärna mitt inlägg om om varför alla inte kan gå ner i vikt genom att äta bättre mat.


Granskningen (nämn ovan) omfattade studier om minst 1 år, och visade att deltagare som äter bättre kan gå ner 20% i vikt (under 1 år).

Deltagare som adderade träning gick ner lika mycket i vikt.

Men skrev jag inte att kosten var avsevärt mycket mer effektiv för viktnedgång precis? Det stämmer.

I mitt inlägg om viktnedgång utan träning kan du få ett mycket bättre svar på frågan.

Granskning, som gjordes under 1 år, uppmärksammar att träning främst är bra för att hålla ens vikt – inte att gå ner i vikt.

Större viktnedgång visade sig också väldigt sällsynt att hålla.

Det innebär inte att vi avstår från träning – eller hur?

Fördelar med träning, bortom viktnedgång.

Även om träning inte leder till märkvärdig viktnedgång – så bör vi ändå göra den.

Enligt granskningen visade personer som tränade i kombination bättre hälsa än gruppen som bara ändrade sin kost.

Fördelar med träning:

  • Stabilare blodsocker
  • Sänkt blodtryck
  • längre LDL kolesterol
  • Högre HDL kolesterol

Den som vill träna för att gå ner i vikt kan bli besviken.

Men om träningen ändå är ditt “enda hopp” så kan morgonträning vara att föredra.