Vad innehåller ägg som är nyttigt?

Ägg innehåller en bred variation vitaminer, mineraler och andra näringsämnen. Äggula är nyttigare än äggvita genom att vara antibakteriell, anti-inflammatorisk samt bra för metabolismen och nervsystem. 100 gram äggula innehåller t ex 228 mg omega 3 och 3538 mg omega 6.

Nedan kan du läsa min summering av vad ägg innehåller, och vad äggvita respektive äggula är bra för.

Vad innehåller ägg?

100 gram ägg (äggula / äggvita) innehåller:

  • Protein: 15.9 / 10.9
  • Kalorier: 317 /48
  • Kolhydrater: 3.6 / 0.7
  • Fett: 26.5 / 0.2

Mängden fett i ägg (äggula / äggvita) per 100 gram:

  • Omega 3: 228 / 0 mg
  • Omega 6: 3538 mg / 0 mg
  • Mättat fett: 9.6 / 0 g
  • Enkelomättat fett: 11.7 / 0 g
  • Fleromättat fett: 4.2 / 0 g

Läs gärna mitt inlägg om hur ägg påverkar kolesterol!

Vad innehåller ägg för vitaminer / mineraler?

Nedan ser du vad äggulan innehåller för vitaminer och mineraler.

Här kan du se rekommenderat dagligt intag för respektive vitamin / mineraler.

Länken går till livsmedelsverkets hemsida.

Vitaminer
  • A: 1442 IU
  • C: 0
  • D: 107 IU
  • E: 2.6 mg
  • K: 0.7 mcg
  • B1: 0.2 mg
  • B2: 0.5 mg
  • B3: 0
  • B6: 0.4 mg
  • B9: 146 mcg
  • B12: 1.9 mcg
Mineraler
  • Kalcium: 129 mg
  • Järn: 2.7 mg
  • Magnesium: 5.0 mg
  • Fosfor: 390 mg
  • Kalium: 109 mg
  • Zink: 2.3 mg
  • Koppar: 0.1 mg
  • Mangan: 0.1 mg
  • Selen: 56 mcg

Värdena ovan kommer från SELF Nutrition.

Vad innehåller äggvitan för vitaminer / mineraler?

Äggvitan innehåller 0.4 mg riboflavin (B2) och 20 mcg selen. Inte mycket mer än så – enligt SELF Nutrition.

Hur är ägg nyttigt?

Ägg innehåller flera näringsämnen som gör det nyttigt för att äta pga av flera av dess hälsoeffekter på kroppen – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrients (MDPI, 2020).

Ägg är nyttigt genom att verka:

  • Antibakteriellt
  • Antioxidativt
  • Immunreglerande
  • Blodtryckssänkande

Läs gärna mitt inlägg om hur ägg påverkar blodtrycket!

Vad innehåller ägg som är nyttigt?

Ägg innehåller flera nyttiga näringsämnen som gör livsmedlet bra för oss att äta – enligt en vetenskaplig artikel publicerad i Nutrients (MDPI, 2015).

Bland dessa är:

  • Karotenoider
  • Kolin
  • Phosvitin
Karotenioder

Ägg innehåller lutein, kryptoxantin and zeaxanthin som har antioxidativa och anti-inflammatorisk effekt på kroppen.

Egg carotenoids represent less than 1% of yolk lipids, and are mainly composed of carotene and xanthophylls (lutein, cryptoxanthin and zeaxanthin).

Ämnet beskrivs också vara bra för synen genom att minska utvecklingen av grå starr och makuladegeneration, som är den vanligaste orsaken till synnedsättning i västvärlden enligt internetmedicin.

Kolin

Ägg beskrivs vara unik pga av sitt innehåll av Kolin, som har flera nyttiga hälsoeffekter på kroppen.

Additionally, eggs are an important source of lecithin and are one of the few food sources that contain high concentrations of choline [8,20].

Kolin i ägg är bla bra för för celldelning, metabolismen, nervsystemet och motverkar diverse sjukdomar – enligt en vetenskaplig artikel publicerad i Nutrition Reviews (Oxford, 2009).

Because of its wide-ranging roles in human metabolism, from cell structure to neurotransmitter synthesis, choline-deficiency is now thought to have an impact on diseases such as liver disease, atherosclerosis, and, possibly, neurological disorders.

Phosvitin

Ägg innehåller en uppsättning aminosyror som tillsammans heter phosvitin.

Another important nutritional component from eggs is phosvitin, a phosphoglycoprotein present in egg yolk and represents about 7% of yolk proteins.

Denna uppsättning av protein beskrivs vara nyttig för huden genom att reglera kroppen melagenes (pigmentering av huden).

Läs gärna mitt inlägg om ägg är bra för huden!