Vad gör vatten i kroppen? En enkel introduktion!

Utan vatten kan exempelvis inte näring eller syre förflytta sig inom kroppen och mellan alla organ. Vätskebalansen är en helt avgörande parameter som regleras snabbt och automatiskt, även vid små skiftningar – antingen genom att göra oss törstiga eller kissnödiga.

Nedan kan du läsa om vad jag lärt mig om vad vatten gör i kroppen, och varför vi blir törstiga. Allt efter en ytlig granskning av befintlig forskning! 🙂

Vad händer i kroppen utan tillräckligt med vatten?

Vätskan i kroppen finns inuti cellerna (intracellulär depå) och utanför (extracellulär depå). Mängden vätska i kroppen minskar först utanför cellerna, men regleras genom att cellerna “donerar” sitt vatten för att skapa en jämnare balans.

När hjärnans receptorer uppmärksammar en lägre mängd vätska i cellerna, så skickas ett hormonellt meddelande ut (som får oss att bli törstiga). Vårt sug efter salt ökar också, eftersom att salt binder vätska och tenderar att lämna kroppen när vi svettas.

Hur smart som helst, right?

Så här skriver författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrition Reviews (2010):

Thus, people who have been sweating copiously prefer drinks that are relatively rich in Na+ salts rather than pure water. As previously mentioned, it is always important to supplement drinks with additional salt when excessive sweating is experienced.

Smaklökarna “mäter” mängden vatten som passerar munnen, och gör oss snabbt mindre törstiga – inte pga av att vattnet kommit in i blodomloppet och återställt allt (som tar tid), utan istället baserat på dess beräkningar om hur mycket som behövs.

Rätt coolt?

The brain’s decision to start or stop drinking and to choose the appropriate drink is made before the ingested fluid can reach the intra- and extracellular compartments.

Också enligt granskningen ovan.

Varför dricker vi vatten?

Vi dricker främst av 3 anledningar. Delvis dricker vi för att reglera vätskebalansen vid törst (när hormon gör oss törstiga). Utöver det, dricker vi för att förgylla njutningen av en måltid. Slutligen dricker vi eftersom att drycken i sig själv är njutningen (exempelvis alkohol, energidryck etc.)

Vätska som konsumeras utan att vi är törstiga uppskattas på ett annats sätt, än när vi är törstiga – även hormonellt. Istället för att trigga törst-hormon som vi njuter av att släcka, så triggar en god soppa, kaffe / te, milkshake eller vin / öl vårt belöningssystem.

Belöningen från att dricka gott kan enklare få oss att bibehålla en god vätskebalans i kroppen, men den kommer inte utan nackdelar.

Kalorier från dryck, är relativt ovanligt sett utifrån ett evolutionärt perspektiv – och kan enklare bidra till ett kaloriöverskott och därigenom metaboliska sjukdomar.

Drinking fluids other than water can contribute to an intake of caloric nutrients in excess of requirements, or in alcohol consumption that in some people may insidiously bring about dependence.

Också enligt artikeln nämnd ovan.

Vad gör vatten i kroppen?

Vatten fungerar som ett bindande material, som också löser upp näringsämnen och gör de enklare att absorbera. Det transportera näring och avfall till rätt ställen. Dessutom reglerar vattnet kroppstemperaturen (svett), fungerar som smörjmedel och skydd (en form av krockkudde) för organen.

Vätskebalansen i kroppen är med andra ord väldigt viktig, och därför regleras den väldigt noggrant. En minskning av kroppsvätska motsvarande 1% regleras inom 24 timmar – men alla är inte lika bra på att reglera vätskebalansen.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i European Journal of Clinical Nutrition (2009), som också skriver så här:

Healthy adults regulate water balance with precision, but young infants and elderly people are at greater risk of dehydration. Dehydration can affect consciousness and can induce speech incoherence, extremity weakness, hypotonia of ocular globes, orthostatic hypotension and tachycardia.

Vi behöver dricka ungefär 1.5 liter vatten om dagen i genomsnitt, men mängden varierar beroende på dagens och våra individuella fysiologiska utmaningar och förutsättningar. Äldre som svettas mycket kan enklare bli uttorkade utan att veta om det, och kan behöva dricka mer regelbundet – dvs innan törst.

Vilka hälsorisker kan ett glas vatten på morgon / kväll minimera?

Ett glas vatten på morgonen / kvällen kan hjälpa till att sänka blodtrycket, höja kroppstemperaturen, späda ut farliga ämnen och skydda njurfunktion – enligt författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Nutrients (MDPI, 2021).

Ett glas på morgon och kvällen minskar risken för:

  • depression
  • torr hy
  • Förstoppning
  • Huvudvärk

I mitt inlägg om varför vatten är viktigt för kroppen kan du läsa mer om just detta! 🙂