Vad är MCT olja bra för?

50-100 ml MCT olja per dag (4-7 matskedar) är bra för hälsan, medan en överdriven konsumtion och nackdelar och kan vara farligt / orsaka diverse magbesvär som kramp, gaser, uppblåst mage och diarre. MCT är bra för att; minska aptit, viktnedgång, stoppa diarré och minska epilepsianfall.

Det är också bra att fördela den intaget av MCT jämt mellan måltiderna, samt att undvika att hetta upp oljan.

Nedan kan du läsa om vad jag lärt om hur MCT olja kan vara bra för hälsan – efter en ytlig granskning av befintlig forskning! 🙂

Vad är MCT olja?

MCT olja (Medium Chain Triglycerides) är ett tillskott av fettsyror (ca 50-80% kaprylsyra och 20-50% kapronsyra) som enklare absorberas av kroppen som energi.

MCT extraheras ur andra oljor – exempelvis kokosolja som innehåller ca 50 % MCT. Hälsofördelarna är däremot väldigt olika mellan de 2 typerna av oljor.

Even though coconut oil has relatively high MCT concentration, the clinical benefits of commercial MCT oils cannot be generalized to coconut oil.

Enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Current Nutrition Reports (2018).

Varför är MCT olja bra?

MCT är bra genom att exempelvis minska aptiten, som därigenom får oss äta mindre av annat onyttigt.

Varför MCT är bra tycks fortfarande inte kunnas förklaras genom forskning – dvs effekterna av oljan, inte att den skjuter undan annat onyttigt.

MCT är bra för:

Enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i PRACTICAL GASTROENTEROLOGY (2017) har MCT olja förknippats med att vara en bra kompletterande behandling av flera hälsotillstånd – bland annat:

Epilepsi

En ketogen diet (kost med mer fett än LCHF) har visat sig vara bra mot epilepsi, men en MCT diet (kost med mycket fett utan att hamna i ketos) har också visat sig vara bra (och enklare att följa).

Alzheimers

MCT är en lättare form av energi för hjärnan som uppmanar den att bränna fett, istället för glukos från kolhydrater. Förbränning av fett (ketoner) istället för glukos som energi har visat sig vara bra för hjärnan (om än marginellt) och därigenom förbättra kognition och minne.

Hjärta kärlsjukdomar

Även om MCT olja har förknippats med att främja hjärta och kärlsjukdomar så finns lite forskning som stödjer det påståendet. Det har däremot visats att olja inte orsakar komplikationer med hjärta-kärlsjukdomar.

Fetma

MCT olja har visat sig vara ett bättre alternativ än LCT (long chain triglycerides) när det kommer till viktnedgång och fetma. Det kan du läsa mer om längre ner i detta inlägg också.

Andra saker MCT är bra för:

Kan MCT olja vara bra för att minska aptit?

Ett tillskott av MCT olja till frukost minskar ens aptit mer än kokosolja sett över 24 timmar, även om kokosolja också innehåller mycket MCT. Det visar en vetenskaplig studie publicerad i publicerad i Physiology & Behavior (2017).

Studien innebar att test hur olika oljor påverkar mättnadskänslan när det tillsätts i en frukostsmoothie motsvarande 205 kalorier.

Tillskottet av olja i frukostsmoothien innehöll antingen MCT, kokosolja eller vegetabilisk olja.

Vid lunch serveras alla deltagare en buffé där de fick äta mycket eller lite de själva önskade.

Resultatet från studien visade att personer som fick MCT olja åt mindre än de som fick kokosolja eller den vegetabiliska oljan.

Personer som fick MCT olja upplevde också en högre mättnadskänsla / minskad aptitet under de första 3 timmarna efter frukosten.

Så här summerar forskarna resultatet:

The results of this study confirm the differences that exist between MCT and coconut oil such that coconut oil cannot be promoted as having similar effects to MCT oil on food intake and satiety.

Är MCT för att stoppa diarré?

MCT motsvarande 40% av det dagliga energiintag bland barn i åldrarna 6-47 månader har visat sig vara bra mot diarre, samtidigt som ett överdriven konsumtion kan orsaka diverse magbesvär – däribland diarré.

Detta enligt en vetenskaplig studie publicerad i Asia Pacific Journal of CLinical Nutrition (2007).

Så här summerar författarna resultatet från studien:

The present study, using MCT oil in childhood diarrhea may allow weight gain and shorten the required duration of intervention. MCT oil did not cause vomiting, dehydration or fat intolerance.

Författarna uppmärksammar flera fall där MCT olja har visat sig vara bra mot diarré, men skriver också att vanliga biverkningarna av för mycket MCT uteblivit när intaget motsvara mindre än 40% av det dagliga energiintaget.

Är MCT olja bra medicin mot Epilepsianfall?

MCT diet, bestående av förhållandevis mycket MCT olja uppmärksamma som ett bra komplement som behandling av epilepsi – enligt en vetenskaplig artikel publicerad i Epilepsia (Wiley, 2008).

MCT diet är en variant på KETO som tillåter fler kolhydrater och därigenom beskrivs upplevas något godare. däremot har fler uppleva magbesvär med för mycket MCT-olja (som krävs för att hamna i Ketos).

The MCTD should remain a viable dietary option for children with refractory epilepsy who have large appetites, can tolerate more calories, or cannot accept the restrictions of the classic KD.

Kanske därför som dieten inte fått lika bra fäste om KETO.

Författarna uppmärksammar några viktiga aspekter att ta hänsyn till, när det kommer till MCT-diet:

  • Kombinera inte medicinen valproate.
  • MCT olja är förhållandevis dyrt.
  • Effekten är kommer inte direkt.
  • Få dietister kan hjälpa till med vägledning.

Personer med god kontroll över sina epileptiska anfall tillåts (enligt författarna) konsumera MCT motsvarande 50-60% av det totala kaloriintag – där 19% utgörs av kolhydrater och 10% av protein.

Så här skriver författarna om personer med sämre kontroll över epileptiska anfall:

If seizures are only partially controlled, we use 50–60% MCT, but a lower percentage of carbohydrate and a higher percentage of protein and total fat.

En diet baserad på MCT olja har visat sig vara lika bra för behandling av Epilepsi som KETO, skriver författarna.

Flera studier har visat att en ketogen kost kan vara bra mot epilepsi – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrients (MDPI, 2019) där författarna skriver:

Furthermore, the intestinal microbiome may be a mechanism to prevent seizures treated with a ketogenic diet. There is therefore great potential in optimizing the ketogenic diet to promote certain microorganisms as neuroprotective treatment of drug-resistant epilepsy.

Är MCT bra för viktnedgång?

Ersättning av LCT med MCT olja har visat sig vara en snabb och enkelt metod för viktnedgång, även om den bara underlättar viktnedgång, då processen att gå ner i vikt påverkas av flera faktorer samtidigt.

Replacement of LCTs with MCTs in the diet could potentially induce modest reductions in body weight and composition without adversely affecting lipid profiles.

Detta enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics (2015).

En annan vetenskapligt studie publicerad i Metabolism (2007) undersökte om 18g MCT olja / dag under 90 dagar bidrog till viktnedgång bland 40 deltagare med diabetes typ 2.

Collectively, our results suggest a link between moderate consumption of MCT and improved risk factors in moderately overweight humans in a low-cost, free-living setting.

MCT olja visade sig också vara bra för att reglera kolesterol och minska resistensen för insulin – utöver att få deltagarna att gå ner i vikt.

Kan viktnedgång med MCT vara farligt?

Vissa oroa sig för att MCT olja kan vara farligt och leda till metaboliska riskfaktorer (blodtryck, viktuppgång, diabetes etc.) – men enligt en mindre vetenskaplig studie publicerad i Journal of the American College of Nutrition (2008) är MCT inte farligt.

Our results suggest that MCT oil can be incorporated into a weight loss program without fear of adversely affecting metabolic risk factors.

Det är med andra ord viktigt att skilja på alla typer av oljor – även om de är snarlika sm exempelvis MCT olja och Kokosolja.

Studien pågick i 16 veckor och beskrivs som ett program för viktnedgång – där deltagarna var mellan 19-50 år gamla och fick äta MCT olja som en del av muffins eller i flytande form.

Mängden MCT motsvarande 12% av deras dagliga energiintag.

Är MCT bra energi innan träning?

Jag har uppmärksammat att MCT ibland säg vara bra energi vid träning – något jag själv trott på, men som inte tycks vara sant enligt en granskning publicerad i International Journal of Food Sciences and Nutrition (2010).

Granskningen visade att det MCT olja inte har någon effekt på prestationen vid träning – utöver vanlig kost.

Det betyder inte att oljan är dålig, utan bara att energikällan inte är en mirakelkur som får oss att prestera bättre än vi brukar.

Så här summerar forskarna sin granskning:

Results indicate that MCT feeding is ineffective in improving exercise performance and future work should focus on the health benefits and applications of MCT.