Tomat – vad forskning lärt mig!

Nedan kan du läsa om vad jag lärt mig om tomat.

Här skriver jag några rader om vad tomat är (frukt eller grönsak?) och om vad tomat är bra för ur ett hälsoperspektiv.

Allt nedan är baserat på en ytlig granskning av befintlig forskning, så förvänta dig ingen komplett återspegling av helheten – men heller inte ett inlägg utan belägg för sina påståenden! 🙂

Vad är tomat?

Huruvida tomat är en grönsak eller frukt varierar beroende på vem man frågar.

Tomat kan anses både vara en frukt och en grönsak.

I kontexten biologi anses tomat generellt sett vara en frukt.

Ur ett generellt perspektiv finns många argument för att tomaten är en grönsak – inte en frukt.

Ovan är enligt författarna bakom en vetenskaplig artikel publicerad i Proceedings os of the Society Of Experimental Biology and Medicine (1998).

Det kanske starkaste argumenten för att tomat är en grönsaks har att göra med vilka andra plantor tomaten är besläktad med (potatis, aubergine, paprika) som finns i Solanaceae släktet.

Ovan är enligt en artikel publicerad i CHS Protocols (2008).

Det andra argumentet för att tomat är en grönsaker har att göra med vilka livsmedel den förekommer tillsammans med i kost.

Det är sällan tomat förekommer i sambandet med dessert, där frukter tenderar att dominera.

Oftare förekommer tomaten i huvudrätter, där grönsaker är mer förekommande och frukter sällsynta.

Huruvida något är en frukt eller grönsak kan generellt sett förklaras genom att se till mängden fruktos, som är avsevärt mycket högre i frukt, och mindre (men förekommande) i grönsaker.

Rent biologiskt är tomat en frukt och inte en grönsak.

Tomatoes are fruits that are considered vegetables by nutritionists. Botanically, a fruit is a ripened flower ovary and contains seeds. Tomatoes, plums, zucchinis, and melons are all edible fruits […]

Ovan är enligt en artikel från Britannica.

Vad innehåller tomat?

Nedan kan du se hur mycket tomat innehåller av:

  • Makronutrienter
  • Vitaminer
  • Mineraler

Näringsvärdena kommer från Self Nutrition, och RDI kommer från Livsmedelsverket.

Makro 100 gram
Kalorier 18
Kolhydrater 3.9 g
Socker 2.6 g
Fibrer 1.2 g
Protein 0.9 g
Fett 0.2 g
Vitamin 100 gram RDI
A 274 mcg 800
C 12.7 mg 80
D 0 mg 5
E 0.5 mg 12 mg
K 7.9 mg 75 mg
B1 0 mg 1.1 mg
B2 0 mg 1.4 mg
B3 0.6 mg 16 mg
B6 0.1 mg 1.4 mg
B12 0 mg 2.5 mg
Mineral 100 gram RDI
Kalium 10 mg 800 mg
Järn 0.3 mg 14 mg
Magnesium 11 mg 375 mg
Fosfor 24 mg 700 mg
Kalium 237 mg 2000 mg
Zink 0.2 mg 10 mg
Koppar 0.1 mg 1 mg
Mangen 0.1 mg 2 mg
Selen 0 mcg 55 mcg

Tomat innehåller väldigt mycket mer än bara makronutrienter, vitaminer och mineraler.

Nedan ser du några exempel på övriga näringsämnen som förekommer i tomat, också värda att uppmärksamma.

Listorna kommer från en granskning av befintlig forskning publicerad i Foods (MDPI, 2021).

Karotenioder
  • β-karoten
  • a-karoten
  • Lykopen
  • Lutein + zeaxantin
  • Fytoen
  • Fytofluen
  • 9-cis-p-karoten
Antioxidanter
  • a-tokoferol
  • β-tokoferol
  • y-tokoferol
  • 5-tokoferol
  • C-vitamin
  • β-karoten
  • Lykopen
  • Fenolsyror
  • Flavonoider
  • Antocyaniner
Övriga
  • Resveratrol
  • Chrysin
  • Epicatechin
  • Katekin
  • Luteolin
  • Kanelsyra
  • Florsyra
  • Sinapinsyra
  • Vanillinsyra

Vad är tomat bra för?

Nedan kan du läsa om vad jag hittat för forskning om hur tomat påverkar hälsan.

Här skriver jag några rader om:

  • Huden
  • Blodtryck
  • Hjärtkärlsjukdom
Huden

Personer som har får tillskott med av tomatextrakt innehållandes 15 mg lykopen, 5,8 mg fytoen och fytofluen, 0,8 mg β-karoten, 5,6 mg tokoferoler från tomatextrakt har har visat sig bättre skydda huden från UV-ljus efter 13 veckor.

Ovan är enligt författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Skin Pharmacology and Physiology (2019).

Tomat innehåller karotenoider har visat kunna bidra till hämmande av mängd proinflammatoriska cytokin.

[…] intake of the active supplement significantly protected against UVB-induced upregulation of IL6 and TNFα as compared with the intake of placebo.

Också enligt författarna.

Blodtryck

Personer som tar tillskott av tomatextrakt (i standardiserad form) har visat sig kunna sänka sitt blodtryck.

Effekten på blodtryck kan vara signifikant gällande det systoliska, men inte det diaboliska blodtrycket.

Standardized tomato extract (STE) significantly decreased SBP compared to placebo in a mixed population of healthy volunteers and hypertensive patients.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Phytomedicine (2021).

Den hälsofrämjande effekten av tomater har däremot visat obefintlig effekt när tomaterna konsumeras i hela – varken i vanlig kost, eller genom den så kallade tomat-dieten.

Other forms of tomato, including other dose ranges of standardized tomato extract, tomato-containing diet, lycopene-free preparation, and synthetic lycopene, did not show consistent and significant effects on either SBP or DBP in all analyses.

Också enligt författarna.

Hjärta kärlsjukdomar

Personer som tar tillskott av tomatextrakt har visat sig kunna minska risken för stroke med 26%, dödlighet 37% och hjärt-kärlsjukdom med 14%.

Results showed that individuals in the highest consumption category of, or with the highest serum concentration of, lycopene had significantly lower risk of stroke […]

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Critical Reviews in Food Science and Nutrition (2019).

Dödligheten minska allra mest i när mängden lykopen i tillskotten ökade, men inte på alla parametrar.

Lykopen bidrar exempelvis inte speciellt mycket till en lägre risk för hjärtinfarkt.

Däremot finns mer (om än begränsat) med bevis för en hälsofrämjande effekt på åderförkalkning, hjärtsvikt eller förmaksflimmer.

Också enligt författarna.

Hur är tomat nyttigt?

Alla grönsaker och frukter må vara unika, men många av deras beståndsdelar är inte unika för just dem.

Däremot tenderar vissa typ av frukt / grönsaker att innehålla extra mycket av något, som därigenom också kan ha en mer signifikant effekt på hälsan.

Tomat är rikt på karotenoider som generellt sett är starkare associerade med att skydda mot kroniska sjukdomar.

Mängden lykopen i kroppen tenderar exempelvis att vara lägre hos personer som med exempelvis hjärtsjukdom.

Tomato is rich in carotenoids and high carotenoid intake in the human diet is known to be associated with low risk of chronic diseases. […] The consumption of tomatoes is inversely correlated with the risk of inflammatory disorders such as atherosclerosis (Hazewindus et al. 2014).

Ovan är enligt författarna bakom granskning av befintlig forskning publicerad i Journal of Food Science and Technology (2018).

Karotenoider, speciellt betakaroten, omvandlas till vitamin A. Så ett lågt intag av dessa innebär också ökat risk för vitaminbrist.

I mitt inlägg om effekterna av vitamin A kan du läsa mer.

β-carotene and β-cryptoxanthin act as precursors to vitamin A and decrease in the content of these carotenoids in the blood lead to vitamin A deficiency (Fernández-García et al. 2012).

Jag har också skrivit ett inlägg om fördelarna med betakaroten, som jag tror skulle vara relevanta att läsa också. Spana in! 🙂

Även om karotenoider bidrar till att göra tomat nyttigare att äta, så är hälsoeffekterna svåra att förklara.

Tomat innehåller många näringsämnen, som troligen har synergieffekter och därför inte kan förklaras av 1 specifik substans.

The complex matrix of compounds present in tomato pose many health benefits for the human race, it is difficult to mention one particular constituent. It is the complex formulation in nature which provides all these benefits.

Också enligt författarna.

Det kan också förklara varför studier av tomatens hälsoeffekt visar olika resultat.

Mycket beror på koncentrationen av extraktet, extraktets uppsättning (varier beroende på tomatsort) och hur länge deltagaran behandlas och med hur mycket extrakt.