Är soja nyttigt eller farligt för hälsan?

Soja är nyttigt för hälsan genom sitt höga innehåll av isoflavonoider, en typ av antioxidant och som proteinkälla för vegetarianer / veganer. Soja är farligt genom att öka risken för tidig första mens och påverka sköldkörtelns funktion att producera hormon.

Nedan kan du läsa om vad jag lärt mig gällande hur såja är nyttigt / farligt för hälsan – efter en ytlig granskning av befintlig forskning! 🙂

Är soja bra för hälsan?

Soja anses generellt sett vara ett nyttigt genom att vara ett proteinrikt livsmedel bra för vegetarianer / veganer. Däremot har soja också börjat uppmärksammats som farligt, inte bara för miljön, utan också för hälsan.

Precis som många andra livsmedel så kan de vara nyttiga för en sak, medan förliga för en annan.

Inga livsmedel ur naturen är anpassade för oss att äta, utan vi får alltid anpassa och efter vad som finns. Det innebär att det sällan blir helt perfekt.

I en granskning av befintlig forskning publicerad i Alternative therapies in Health and Medicine (2014), skriver författarna att blötläggning och upphettning kan minimera antinutrienterna i soja som kan anses vara farliga.

The authors found that consuming moderate amounts of traditionally prepared and minimally processed soy foods may offer modest health benefits while minimizing potential for adverse health effects.

Vad som gör soja nyttigt är främst en isoflavonioder och en typ av peptidbindning – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrients (MDPI, 2018).

Furthermore, during the digestion of soy in the gut, the release of biologically active soy peptides, such as conglycinin, takes place. These compounds may have a preventive role in cancer, hypertension, hypercholesterolemia, obesity and oxidative stress

I mitt inlägg om flavonoider kan du läsa mer om varför de är nyttiga för hälsan.

Vad är soja nyttigt / farligt för?

Nedan summerar jag innehåller från granskningen nämn ovan (Nutrients, MDPI, 2018).

Hjärta-kärl system

Flera studier visar på att soja kan vara bra för ens hjärta-kärl system genom att motverka åderförkalkning.

Mechanistic studies provide a convincing rationale but additional epidemiological studies are needed to strengthen evidence of the protective effect of soy on cardiovascular disease risk factors.

Cancer

Soja har också visat sig vara ett nyttigt livsmedel genom att motverka olika typer av cancer genom sitt innehålla av isoflavanioder (en typ av antioxidant).

A recent systematic review and meta-analysis about the association between soy isoflavones consumption on colorectal cancer risk, showed a significant lower relative risk, with statistical significance in pooled analysis for soy foods,

Skelett

Soja har också visat sig vara nyttigt för skelettet genom att tillföra protein. Soja innehåller också mycket kalcium, som är en av flera vitaminer viktiga för skelettet.

Calcium bioavailability from soy was optimal, despite phytic acid and oxalate acid retention in seeds.

I mitt inlägg om vilka vitaminer som är viktiga för skelettet kan du läsa mer.

Sköldkötelhormon

Soja tros vara farligt genom att hämma sköldkörtelns funktion att producera hormon, och därigenom potentiellt vara en bidragande faktor till olika sköldkörtelsjukdomar.

Även om personer som äter medicin mot problem med sköldkörtelhormon, så finns det inte tillräckligt med forskning som visar på att soja (på egen hand) kan vara den underliggande orsaken.

However, it is unlikely that soy foods can alter thyroid function in euthyroid individuals even in iodiopenic circumstances.

Mens

Bebisar som konsumerar sojaprodukter har visat sig öka risken att få sin första mens innan 12 års ålder med 25%, jämför med att inte äta sojaprodukter, enligt granskningen ovan.

However, these preliminary findings did not report the exact amount of soy intake in the sample so it was not possible to assess a true dose-response relationship.

Mens är inte farligt, men tidig mens (orsakad av exempelvis soja) har visat sig kunna vara farligt genom att öka risken för fetma, diabetes och hjärta-kärlsjukdomar och “riskfyllt sexuellt beteende” – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Korean Journal of Pediatrics (2016).

Så här skriver författarna:

Women who experience very early puberty […] are known to be at a greater risk of psychosocial problems such as delinquency and risky sexual behavior, as well as physical health problems such as obesity, diabetes, cardiovascular disease.

Även om det tycks finnas en koppling mellan tidig pubertet och riskerna nämnda ovan, så nämner författarna att mekanismerna bakom riskerna fortfarande är okända.