Är risifrutti nyttigt?

Risifrutti tillhör inte kategorin nyttigare mellanmål, men är troligen nyttigare än exempelvis många proteinbar pga av andeln bär (och därigenom näringsämnen). 

Huruvida mellanmål är nyttiga att äta överhuvudtaget är också högt individuellt. 

I mitt inlägg om varför även nyttiga mellanmål inte alltid är speciellt bra att äta kan du läsa mer. 

Så här summerar jag inlägget:

Mellanmål är nyttiga när vi (kroppen) behöver energin eller näringen som målet tillför. Även nyttiga mellanmål kan vara mindre hälsosamt. Bra mellanmål kompenserar inte för en annars otillräckligt kost, utan för fysiska / mentala ansträngningar (typ träning) utöver det vanliga.

Läs hela inlägget här! 🙂

Vilken Risifrutti Original är nyttigaste?

Sett till kalorier och socker påverkar alla Risifrutti hälsan lika mycket. Mängden bär är omkring 6% i en Risifrutti.

Bland de nyttigare bären är blåbär, men Risifrutti Skogsbär innehåller troligen ett bredare spektrum vitaminer pga av bär-mixen.

Men alla bär har såklart sina sätt att vara nyttiga på, baserat på vad de innehåller.

Så här skriver författran bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Advances in Nutrition (2020):

Among the more important healthful aspects of blueberries are their anti-inflammatory and antioxidant actions and their beneficial effects on vascular and glucoregulatory function. 

Och så här skriver författarna bakom en granskning av befitnlig forskning publicerad i Current Opinion in Nutrition and Metabolic Care (2016), om att äta olika typer av bär, gällande utvecklingen av metabola syndrom.

(Metabola syndrom = övervikt, högt blodtryck, insulinresistens, höga blodfetter etc.).

The results of this review indicate that regular long-term consumption of different berries could potentially delay the progression of metabolic syndrome and comorbidities.

Hur mycket socker och kalorier innehåller Risifrutti Original?

Mängden socker i Risifrutti Original är 10%.

Risifrutti Original Kcal Socker
Blåbär 113 10
Hallon 112 10
Jordgubb 113 10
Körsbär 114 11
Skogsbär 113 10
Päron 113 11

Eftersom att en risifrutti väger 175 gram, så motsvarar det 17.5 gram socker. Översätt till sockerbitar är blir det strax över 4 sockerbitar – i en liten Risifrutti.

Alla Risifrutti innehåller ungefär lika mycket kalorier, som varierar mellan 112 till 114 kcal per 100 gram.

Det innebär exempelvis att en liten risifrutti innehåller omrking 200 kalorier.

Hur kan man göra Risifrutti mer nyttig?

Ett enkel sätt att äta risifrutti på ett nyttigare sätt är att köpa en mindre Risifrutti, helst utan socker och addera ytterligare bär.

På så sätt minskar andelen socker och kalorier i mellanmålet, samtidigt som mängden näringsmängden ökar.

Vad innehåller Risifrutti?

Risifrutti Original innehåller främst mjölk, därefter vatten, ris och socker. Följt av bäret som risifruttin sägs innehålla, och därefter grädde.

Ris

Generellt sett är det inget fel på ris, som är ett förhållandevis neutral livsmedel bortsett sin rena form av energi (utan varken fibrer, antioxidanter eller antinutrienter). 

Så här skriver författarna bakom en granskning av befitnlig forksning publicerad i Theoretical and Applied Genetics (2020):

We conclude that besides representing a staple food, rice has the potential to become a source of various essential nutrients or bioactive compounds through appropriate genetic improvements to benefit human health and prevent certain chronic diseases.

Mjölk

Mjölk är generellt sett bra för hälsan genom att exemeplvis bidra till ett starkare skelett (i kombination med d-vitamin).

Läs mer i mitt inlägg om huruvida mjölk är bra för skelettet, eller mitt inlägg om vilken mat / tillskott som gör skelettet starkare.

Mjölk innehåller också probiotika som är bra för tänderna pga av mängden kalcium och fosfor.

Läs mer i mitt inlägg där jag presenterar vad jag lärt mig om hur mjölk är bra för tänderna efter en ytlig granskning av befitnlig forskning.

Socker

Socker innebär en ökat risk för överkonsumption av kalorier, som därigenom är en risk för hälsan genom att exempelvis enklare leda till övervikt.

Men angående den Risifrutti utan tillsatt socker (UTS).

Risifrutti UTS har ersätt sockret med fruktsocker, och stevia.

Extraherat fruktsocker används ofta som sockerersättning, för att göra en produkt “sockerfri”.

Utan tillsatt socker innebär däremot inte samma sak som sockerfri.

I mitt inlägg om varför fruktsocker inte är bättre än socker kan du läsa mer om nackdelarna med fruktsocker.

Så här summerar jag det inlägget:

Naturligt förekommande fruktsocker är nyttigare eftersom de förekommer tillsammans med näring och fibrer. Extraherat fruktos kan öka risken för högt blodsocker, insulinresistens och inflammation.

Läs hela inlägget här! 🙂

Jag har också skrivit ett inlägg om stevia, som också förekommer i Risifrutti UTS.

Till skillnad från fruktsocker så har jag väldigt lite negativt att berätta om stevia.

Så här summerar jag mitt inlägg om stevia:

Stevia är ett sockerfritt sötningsmedel bättre än socker, genom att vara bra vid diabetes, viktnedgång, högt blodtryck, inflammation och kolesterol. 

Läs mer i mitt inlägg om stevia, eller om vilket socker som är bäst för diabetiker.