Är mjölk bra – vad har forksning lärt mig?

Det finns mycket forskning om hur mjölk påverkar hälsan.

Och inte är väll det märkligt, med tanke på hur mycket mjölk som dricks världen över.

Vad är mjölk bra för?

Nedan kan du läsa en sammanfattning av vad jag lärt mig om att ha undersökt om huruvida mjölk är bra för:

  • Skelett
  • Tänderna
  • Viktnedgång

Allt nedan är baserat på en ytlig granksning av befintlig forksning – så förvänta dig ingen komplett återspegling av helheten! 🙂

Skelett

Mjölk är kanske främst associerad med att vara bra för skelettet, men huruvida det är en “hel och absolut” sanning går att debattera.

Mjölk innehåller kalcium, som behöver d-vitamin för att vara bra för skelettet.

Så delvis sant är det.

I mitt inlägg mjölk är bra för skelettet kan du läsa mer om vad jag lärt mig efter att ha gjort en ytlig granskning av befintlig forskning.

Där skriver jag bla. så här:

Tillskott av vitaminer / mineraler som finns i mjölk har därför inte visat sig stärka skelettet. Effekterna av mjölk på skelettet är betydligt lägre än fysisk aktivitet som ex. tyngdlyftning.

Jag vill också passa på att tipsa om mitt inlägg där jag presenterar vad jag funnit om “bra mat för skelettet” – också en granskning av befintlig forskning.

Tänderna

Kanske finns det personer som pratar om hur bra mjölk är för tänderna.

Jag har åtminstone inte upplevt att denna fördel med mjölk har blivit speciellt uppmärksammad.

I mitt inlägg om varför mjölk är bra för tänderna skriver jag så här:

Mjölk är bra för tänderna genom att reglera pH-balansen i munnen, och därigenom minska mängden plack och karies. Anledningen till varför mjölk är bra för tänderna beror främst på mängden kalcium och fosfor, men också

Läs hela inlägget om varför mjölk är bra för tänderna här! 🙂

Viktnedgång

Det är väldigt svårt att säga om någonting är bra för viktnedgång, eftersom att hruvida någon går ner i vikt beror på helheten.

Om någon börjar äta grönsaker för att gå ner i vikt (vilket grönsaker hjälper till med) – så kan man forfarande gå upp i vikt istället om mat äter onyttig mat vid resterande måltider.

Däremot finns forskning som visar på att mjölk genrellt sett förknippas med övervikt.

Men också sådan som tyder på att mjölk kan förbättra ens insulinkänslighet (förmågan att hantera blodsocker).

Det innebär exemeplvis att mjölk förmodligen är bättre än juice och läsk, men inte bra för viktnedgång.

I mitt inlägg om hur mjölk påverkar kroppsvikten kan du läsa mer! 🙂

Är laktosfri mjölk nyttigare?

Laktos är inte farligt och orskar heller inte laktosintolerans, som istället grunder sig i andra orsakar.

I mitt inlägg om laktosintolerans kan du läsa mer.

Om du vill veta mer om laktos (men inte laktosintolerans) – tex om vilken mjölk som innehåller mest laktos – så rekommenderar jag inlägget dig att klicka på länken! 🙂

Mjölk från Ko – bättre än veganska alternativ?

Om du istället vill läsa om fördelarna med växtbaserade mjölkdrycker, så rekommenderar ett annat inlägg.

I mitt inlägg om vilken mjölk som är nyttigast sammanfattar jag forskning om många olika typer av växtbaserade alternativ till mjölk.

Mandelmjölk innehåller tokoferoler, medan kokosmjölk är rik på laurinsyra. Havre mjölk är nyttigt genom beta-glukan, rismjölk via 2 phytosteroler och sojamjölk via mängden isoflavoner.

Läs hela inlägget om fördelarna med växtbaserad mjölk här! 🙂

Vad innehåller mjölk?

I tabellerna nedan kan du se vad mjölk innehåller sett till:

  • Socker
  • Kolhydrater
  • Protein
  • Kalorier

Jag har jämfört laktosfri mjölk med vanlig.

Mjölk Socker Kolhydrater
Lättmjölk 4.9 4.9
Mellanmjölk 4.9 4.9
Standardmjölk 4.8 4.8
Laktosfri Lätt 3.1 3.1
Laktosfri Lätt Färsk 4.9 4.9
Laktosfri Mellan 3.1 3.1
Laktosfri Standad 3.1 3.1
Socker och kolhydrater

Minst socker finns i laktosfria alternativ. Den totala skillnanden i socker (mellan laktosfri och vanlig) är däremot mycket lite sett till drycken som helhet, även om vanlig mjölk drygt 50% mer socker.

Mängden socker i mjölk varier mellan 31. och 4.9 gram per 100 cl (1 dl).

Andelen kolhydrater i socker är alltid samma som sockerhalten, eftersom att mjölk enbart består av kolhydrater i form av laktos.

Laktos är en disackarid (dvs sockerart som består av 2 sockerarter) som finns i mjölk.

Den består av galaktos och glukos och utgör tillsammans 100% av sockerarterna i mjölk.

Mjölk Protein Kalorier
Lättmjölk 3.5 40
Mellanmjölk 3.5 45
Standardmjölk 3.4 60
Laktosfri Lätt 3.3 31
Laktosfri Lätt Färsk 3.5 40
Laktosfri Mellan 3.3 39
Laktosfri Standad 3.2 52
Protein och kalorier

Mängden protein i mjölk varierar mellan 3.2 – 3.5 gram per 100 cl (1 dl). Mest protein innehåller vanlig mjölk, men skillnaden i proteinhalt är mycket liten.

Laktosfri mjölk innehåller mindre kalorier än vanlig, troligen pga av att den också innehåller mindre sockerarter.