Mat för snabb viktnedgång – mitt bästa tips!

Jag har experimenterat med viktnedgång och viktuppgång under flera år – och lärt mig ett och annat om mat som ger snabb viktnedgång / viktuppgång.

Det absolut bästa sättet att gå ner i vikt snabbt genom maten är att öka mängden protein. Vi går inte upp i vikt av protein samtidigt som det bidrar till en bättre mättnad än kolhydrater / fett. Mättnad efter / mellan måltider är den viktigaste faktorn för viktnedgång att ha koll på.

Utgå alltid från att du ska kunna äta 3 måltider om dagen, även om du inte känner för att göra det. Alla kan gå ner i vikt utan att vara hungriga, eller behöver skippa måltid / fasta.

Om du redan idag bara äter 3 måltider om dagen, utan några mellanmål / snacks – så behöver du bara korrigera VAD du äter.

Och det min vän, är ett lyxproblem jämfört med att försöka bli kvitt sitt beroende av att småäta.

Därför är mättande mat viktig för snabb viktnedgång.

Vad som avgör om vi går ner i vikt snabbt eller inte, beror på vad vi äter – och inte hur vi äter.

Av den anledningen bli maten vi äter helt avgörande för att klara av (vad jag beskriver som) det absolut viktigaste för snabb viktnedgång via mat.

Det kan till och med vara så att uteblivna måltider kan leda till viktuppgång – utifrån egen erfarenheter.

Uteblivna måltider / fasta kan skapa en obalans som jag upplevt har en negativ nettoeffekt genom att leda till en kompensation som överstiger nyttan av fasta.

Jag har fastat till och från under över 5 år – och som längst varit utan mat under 5 dagar.

Alla kan lära sig att kontroller obalanserna av fasta, men det är ingenting lätt – och därför rekommenderar jag inte den metoden för den som vill gå ner i vikt snabbt.

Vilken mat är bäst mat för att gå ner i vikt snabbt?

Mat med mycket protein är mer mättande och därigenom tillfredsställande än både kolhydrater och fett. Fett är mer mättande än kolhydrater – även om kolhydrater snabbare kan få oss att känna oss mätta.

Jag lärde mig om effekten på viktnedgång genom protein när jag åt enligt carnivore diet (där man bara äter animalisk kött och tillhörande fett).

Tidigare hade jag varit vegan i ca 5 år.

När jag började äta kött som innehåller omkring 15-20 gram protein per 100 gram, så upplevde jag inte bara en längre mättnadskänsla – utan jag fick signifikant bättre resultat från min träning genom ökad muskelmassa.

En växtbaserad kost gjorde mig mätt också, men innehåller mycket mer vatten – som egentligen gör mig “full av vätska” och mindre mätt.

Problemen som proteinrik mat löser vid viktnedgång:

  • Minskar risken för snacks och mellanmål.
  • Gör ätande roliga / mindre ångestfyllt

Jag förstår att ätande kan vara ångestladdat för den som vill gå ner i vikt.

Men vet du vad – man går inte upp i vikt av protein, något du kan läsa om i mitt inlägg om protein och viktuppgång.

Inte nog med att jag testat äta över 200 gram protein om dagen (och inte gått upp i vikt) så har flera studier visat på samma sak – läs inlägget nämnt ovan.

Hur mycket protein behöver måltider innehålla för snabb viktnedgång?

Du ska äta precis som vanligt, förutom att se till att måltiderna utgörs av minst 50% protein. Proteinerna får med andra ord vara hur stora som helst, så länge protein utgör halva tallriken.

Det finns däremot en till regel.

Allt protein på tillriken måste vara uppätet innan du slutar äta. Du får alltså inte lägga upp stora portioner och sedan lämna proteinet till senare / slänga det.

Du får inte dricka några proteintillskott, utan protein behöver kommer från riktig mat. Protein från tillskott är inte speciellt bra för snabb viktnedgång eftersom att den inte är mättande – och det är hungern som är problemet.

Tillskott av protein är bra om du tränar och inte har möjligheten att äta något inom 2-3 timmar efter träningen.

I mina rekommendationen för snabbt viktnedgång förekommer ingen träning – däremot är träning såklart bra för hälsan.

Men väldigt lite forskning visar att träning har någon som helst effekt på viktnedgång.

Hur mycket protein behöver mat innehålla för viktnedgång?

Vi behöver 0.8 gram per kilo kroppsvikt enligt livsmedelsverket. Däremot är rekommenderad mängden inte samma som optimal. I Finland är rekommendationerna för protein närmare 50% högre än i Sverige.

Så här summerar jag mitt inlägg om hur mycket protein vi behöver per dag:

WHO har satt 0.8 gram protein / dag som riktlinje – forskning visar att äldre, fysiskt inaktiva och personer som tränar behöver mer. I Finland rekommenderas över 1.1 gram . Protein om 1.6 – 2.2 gånger ens kroppsvikt fördelat på 4 måltider har visat sig ge optimal effekt i samband med träning.

Läs hela inlägget här.

Ser du till att ett proteinintaget om 1.3 gram per dag får allra högsta prioritet – så garanterar jag dig goda resultat.

Här är några exempel på proteinrik mat (som är mättande) bra för snabb viktnedgång:

  • Fetaost
  • Mozzarella
  • Kyckling
  • Nötfärs
  • Organ

Utöver det får du komponera måltiderna med valfria grönsaker – som inte är rotfrukter.

Anledningen till varför rotfrukter går bort beror på att samtliga innehåller väldigt mycket socker, som är OK ibland – men inte rekommenderat under perioden för viktnedgång.

Kan kolhydrater vara bra mat för snabb viktnedgång?

Havregrynsgröt är en bra frukost för snabbt viktnedgång baserad på kolhydrater. Anledningen till varför kolhydrater är bra beror på betaglukan – en typ av fiber som är ökänd för sin effekt på viktnedgång.

Läs mer i mitt inlägg om varför havregrynsgröt är en bra frukost för viktnedgång.

Utöver havregrynsgröten är jag sparsam med rekomendera kolhydrater.

Är nyttiga mellanmål bra för snabbt viktnedgång?

Mellanmål är bra när vi behöver kompensera för en otillräcklig måltid – men är inte bra för snabb viktnedgång. Mellanmål är ingenting vi behöver för att överleva, utan är mer ett sätt för producenter av livsmedel att öka antalet tillfällen att sälja något.

Men är nyttiga mellanmål bra för viktnedgång?

Nyttiga mellanmål är heller inte bra för viktnedgång – åtminstone inte när vi inte behöver energin. Det spelar ingen roll om mellanmålet är näringsrikt, eftersom att tillräckligt med näring ska finnas i våra större måltider.

Så här summerar jag mitt inlägg om nyttiga mellanmål:

Mellanmål är nyttiga när vi (kroppen) behöver energin eller näringen som målet tillför. Även nyttiga mellanmål kan vara mindre hälsosamt. Bra mellanmål kompenserar inte för en annars otillräckligt kost, utan för fysiska / mentala ansträngningar (typ träning) utöver det vanliga.

Läs hela inlägget här.

Gör nyttiga recept det svårare att gå ner i vikt snabbt?

Jag har läst igenom mängder med nyttiga recept, och nästan alla skulle antingen få mig att hamna i kaloriunderskott – eller ta timmar att äta, eftersom att portionerna skulle behöva vara enorma pga av mängd “nyttiga grönsaker”.

Jag är inte emot grönsaker, men jag är emot att nyttiga recept för viktnedgång snarare riskerar att leda till viktuppgång pga av alla snacks / mellanmål jag (och säker du också) skulle behöver komplettera med för att inte vara hungrig.

Läs mer i mitt inlägg om nyttig mat (länk nedan) – där jag delar tankar vad nyttig mat egentligen innebär.

Så här här summerar jag inlägget:

Nyttig mat för viktnedgång består av bra livsmedel och recept som kompletterar varandra utifrån en hälsosam helhet. Nyttiga recept är inte nödvändigtvis bra mat för viktnedgång eftersom att recepten kan vara orimligt kalorisnåla för att upprätthålla ett fungerande liv.

Läs hela inlägget här.

Gå ner i vikt extremt snabbt?

Fast är en bra metod för att gå ner i vikt extremt snabbt, men kräver också sin del träning för att leda till viktuppgång därefter. Att äta varannan dag har visat sig vara en bra metod för den som vill gå ner i vikt extremt snabbt.

På ätardagen får man äta obegränsat under 8 timmars.

Den metod är ohållbar men ger extremt snabbt resultat på viktnedgång. Det krävs däremot en starkt karaktär och viljestyrka för att komma igång.