Hur ofta ska man duscha?

Nedan kan du läsa lite om mitt perspektiv när det kommer till hur ofta man ska duscha – som är baserat på en ytliga granskning av befintlig forskning.

En bra tumregel är att duscha med jämna mellanrum. En dusch behöver inte vara lång, och egentligen bara handla att bli av med lukten. Mest fördelar tycks uppstå av att kalldusch ofta, över att duscha varmt.

Vad är potentiellt bra med att duscha ofta?

Den som duschar får ta del av många av fördelarna med att basta och bada, men i signifikant lägre utsträckning
Men främst duschar vi för att avlägsna döda hudceller, och bli kvitt eventuell svettlukt från dagens ansträngningar.

Så skriver åtminstone författarna bakom en artikel i Medical News Today.

Författarna uppmärksammar också några av fördelarna med att bada och basta, eftersom att den som duscha kan uppleva liknande hälsoeffekter – men i signifikant lägre utsträckning.

To a lesser extent, spending time in the shower can have these same effects.

Några av fördelarna på hälsa av bastu och bad (därigenom i lågt uträckning vid dusch) är:

  • förbättrat immunförsvar
  • minskat muskelsmärta
  • minskad svullnad
  • ökad blodcirkulation
  • förbättrad koncentration
  • minskad trötthet

Utöver ovan skriver författarna att:

  • man inte bör dusch än 10 minuter.
  • både varma och kallduschar är bra för hälsa
  • användningen av tvål bör begränsas i så stor uträckning som möjligt.
  • man bör smörja huden med olja efteråt.

Hur är dusch bra för kroppen?

Den kanske främsta fördelen med att duscha är att de befriar oss från viss stress.

Vilken stresslindrande effekt en dusch kan ha varierar på många faktorer, som; nivå av stress, hur länge vi duschar och i vilken temperatur.

Att bada ska vara bättre mot stress, och att duscha ger nog bara en bråkdel av fördelarna av att ta ett varmt eller kallt bad.

Hur ofta ska man duscha vid eksem?

Det kan vara bättre att duscha mindre ofta om man upplever problem med eksem, men troligen har antalet duschar en låg effekt på huruvida ens hudproblem bli bättre.

Så här skriver författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Clinical Pediatrics (2014).

The frequency of bathing did not seem to play an important role in the management of atopic dermatitis. Clinicians should focus on the need for adequate skin hydration.

I studien fick en grupp (bebisar och barn) duscha 2 gånger i veckan, medan en annan varje dag under två veckor.

Ett liknande resultat visade sig också av författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Archives of Dermatological Research (Springer, 2020):

In conclusion, the optimal frequency of water bathing/showering in AD remains unclear. Daily showers/baths were not associated with worse severity, and should be permitted in AD.

Det finns däremot senare studie som också tyder på att duscha eller bada potentiellt kan öka risken för eszem, men främst bland bebisar.

Så här skriver författarna bakom en vetenskaplig artikel publicerad i The Journal of Allergy and Clinical Immunology (2020):

Higher bathing frequency was associated with a stepwise increase in skin barrier dysfunction and a greater prevalence of atopic dermatitis at 3 months of age.

Så det kanske ligger något bakom att duscha mindre sällan, för att bli kvitt sina eksem.

Är det bättre att duscha än att bada?

Utifrån ett hälsoperspektiv orienterat kring mental hälsa, är det bättre att bada än att duscha.

Så här skriver författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Evidenced-based Complementary and Alternative Medicine (Hindawi, 2018).

Routine immersion bathing appeared more beneficial to mental and physical health than routine shower bathing without immersion.

Författarna uppmärksammade också, som nämn tidigare i detta inlägg, att bland annat sömnen förbättras och att stress minskar.

Ska man duscha kallt ofta?

Det finns många fördelar med att duscha kallt istället för varmt, även om både har effekter på hälsan.

Det går lika bra att tvåla in sig med kallt, som med varmt vatten – men att skrubba sig kan göra lite ont när huden blivit ordentligt kall.

I mitt inlägg om att duscha kallt kan du läsa mer om fördelarna med att duscha kallt.

Så här summerar jag det inlägget:

Fördelarna med att kalldusch / isvak är exempelvis minskade nivåer av inflammation i kroppen. Effekterna av kyla reducerar risken för exempelvis ateroskleros, förmaksflimmer, inflammation i tarm, diabetes typ 2, Alzheimers och depression.

Läs mer i mitt inlägg om fördelarna med att duscha kallt här! 🙂