Hur börjar man äta nyttigt? Konkreta tips!

Det enklaste sättet att börja äta nyttigt är att kopiera kostschema från en person vars kroppsform anses hälsosam. Dessutom behöver matschemat vara hållbart för en själv, genom att fungera i ens vardag och tillföra tillräckligt med energi för ens behov.

Generellt är det inte speciellt svårt att läsa sig till om vad som är nyttigt att äta. Det svåra är heller inte att börja äta nyttigt.

Utmaningen ligger i att hitta ett kostschema som är hållbart och enkelt att hålla fast vid – även när utmaningar knackar på dörren.

Längre ner delar jag praktiska tips när du vill börja äta nyttigt.

Men jag vill påstå att början av detta inlägg är minst lika viktigt som slutet! 🙂

Viktiga frågor att ställa sig innan du börjar äta nyttigt:

Nedan kan du läsa om 4 viktiga frågor att ställa sig innan du börjar resan mot en nyttigare kosthållning.

Varför vill du börja äta nyttigt?

Det finns ingen riktig mening med att börja äta nyttigt bara för att “man ska”, eller att det är något man ju bör göra eller att det generellt sett ät bättre.

För att dina nyttigare kostvanor ska få fäste behöver du hitta något personligt som motiverar dig.

Så här resonerar jag själv när det kommer till att äta nyttigt.

Jag har två alternativ.

Antingen äter jag nyttigt, så att jag slipper oroa mig för vikten. Det är inte helt problemfritt och innebär såklart en viss mängd “friktion i vardagen”. Men vad är alternativet?

Alternativet är att jag inte bryr mig om att äta nyttigt och istället oroa mig för att mina kostvanor påverkar min hälsa.

Inget av alternativen är problemfria. Frågan är bara – vilket problem vill jag ha?

Jag vill hellre ha ett “problem” med att ibland vara den nyttiga som “folk” kollar lite udda på vid dessert / fika – än problemet av att klanka ner på mig över att min kroppen inte uppfyller mina önskemål, eller behöva oroa mig för hälsan.

Fördelen med att inte äta nyttigt är att livet kan bli något roligare vid varje måltid och fika. Men å andra sidan består majoriteten av dagen inte av dessa – så är det ett bättre val – egentligen?

Vet du vad det innebär att äta nyttigt?

Många artiklar från diverse hälsobloggar skriver om nyttig mat, och alla gör säkert sitt bästa genom att presentera vad som är nyttigast.

Ibland kan det däremot bli problem när en persons nyttiga kostvanor ska “implementeras” på någon annan.

Det där med att äta nyttigt är nämligen högst individuellt, och har dessutom med mycket mer att göra än enskilda recept.

Utmaningen med att börja äta nyttigt är att få ihop en hållbar helhet. Vilket innebär att många recept är lika värdelösa som bloggare får att framstå som “nyttiga”.

Det där med nyttig mat är komplext, och därför har jag dedikerat ett helt inlägg där jag delar min syn mer utförligt.

Så här summerar jag inlägget om nyttig mat:

Nyttig mat för viktnedgång består av bra livsmedel och recept som kompletterar varandra utifrån en hälsosam helhet. Nyttiga recept är inte nödvändigtvis bra mat för viktnedgång eftersom att recepten kan vara orimligt kalorisnåla för att upprätthålla ett fungerande liv.

Läs hela inlägget här! 🙂

Vet du vad nyttig mat är?

För att kunna börja äta nyttig mat behöver du först veta vad nyttig mat är för något. Eftersom att begreppet nyttig mat är rätt luddigt, så är detta extra viktigt.

Om du exempelvis vill komma igång med träningen, så kan en typ av mat vara nyttigare innan träning – än annan.

Om du däremot bara vill äta lite nyttigare överlag, så kan en “lite nyttigare kostplan” vara ett bättre alternativ att än en “all-out-hälsofreak-kostplan”.

Skulle det vara så att du vill gå ner i vikt, så MÅSTE du vara den som har “sista ordet” om huruvida mat är nyttigt för dig eller inte.

Bara för att vissa går ner i vikt av att äta efter ett visst kostschema, så betyder inte det att kostschemat är rätt för dig – eftersom att din ämnesomsättning / metabolism kanske är bättre lämpat för annan kost.

Om något inte fungerar inom 2 veckor – byt! Men ge en kostplan minst 2 veckor innan du byter.

I mitt inlägg om ämnesomsättning / metabolism går jag in på djupet om just det. Läs gärna inlägget! 🙂

Ibland kan en kost med mindre kalorier vara bättre, men inte alltid. Jag har dedikerat ett helt inlägg till att besvara frågan om varför måltider med mindre kalorier är komplext.

Det finns också ett snarlikt inlägg om varför mindre portioner sällan är bättre för viktnedgång, som jag summerar så här:

Mindre portioner kan vara olika rika på kalorier, eftersom att exempelvis fett i form av olivolja tar mindre plats på tallriken men innehåller mer kalorier än exempelvis kokt ris (880 vs 120 kcal / 100 gram) som gör portionerna större.

Läs hela inlägget här! 🙂

Hur vet du att dina kunskaper om nyttig mat stämmer?

Om du har svårt att äta nyttigt – är dina egna råd till dig själv troligen rätt värdelösa. Inte för att alla är fel, utan för att majoriteten är det.

Problem uppstår när vi vet att lite av vår kunskap är rätt, men inte kan urskilja den från den som är fel.

Att själv gå och välja ett kostschema för nyttigare mat är lite som att fråga en fattig person om hur man bli rik. Du kommer få ett svar, kanske till och med ett övertygande sådan (vi är bra på att övertyga oss själva!) men det är nästan garanterat fel.

Prata med någon, så slipper du göra onödiga misstag och dessutom uppnå en hållbar kosthållning snabbare.

Praktiska tips när du vill börja äta nyttig mat:

Nedan kan du läsa om några praktiska tips för att börja äta nyttigare. Texten nedan handlar om hur du gör för att äta nyttigt – utan att ge ett förslag på kostschema.

Anledningen till varför jag valt att skriva om de omkringliggande faktorerna beror på att de är minst lika viktiga, och dessutom finns tillräckligt många bra kostscheman tillgängliga på nätet – och att jag känner att mitt inte tillför något unikt! 🙂

1. Gör en lista av dina nyttiga basvaror.

Den får gärna vara extremt lång och omfattande. Desto längre den är, desto fler alternativ till nyttigare matvanor har du som distraherar dig från att tänka på de mindre nyttiga.

Det går inte att understryka tillräckligt – hur viktigt det är att denna lista bli rätt, och delvis hjälper dig att äta nyttigare, men också är tillräckligt distraherande från sk “smått och gott”.

Ett tecken på att dina måltider inte är tillräckligt intressanta är när du äter mindre portioner och istället kompletterar med mellanmål / snacks.

2. Planera dina måltider i förväg.

Det är inte svårt att hitta nyttiga recept, så varför äter vi inte nyttigare?

Mycket har (enligt mig) att göra med vår rutin, eller snarare avsaknaden. När vi är stressade och står utan någon plan för kommande frukost, lunch eller middag tar vi vad som finns.

Om vi inte har en rutin för vad vi äter och när vi äter, och vi inte har något att förhålla oss till och kan därför enklare äta något mindre nyttigt – utan att egentligen uppmärksamma det tillräckligt, för vi har ju inget att jämföra med?

En annan fördel med att planera måltider för den som vill börja äta nyttigare är, att planerade måltid är en form av förväntningar vi sätter på oss själva.

Konkreta förväntningar är det delvis mer motiverande att uppfylla. Att äta mat får helt plötsligt en lite fylligare innebörd än att bara vara något vi “trycker i oss i all hast”.

Dessutom att mår vi bra när vi lever upp till våra egna förväntningar på oss själva.

3. Storhandla alltid.

Varför? Därför att alltid ha nyttiga alternativ. Det spelar ingen roll om du handlar nyttigt, men att den nyttiga maten tar slut och du vänder till skafferiet efter diverse snacks.

Vad som sker innan och vid besöket i mataffären är det överlägset viktigaste när det gäller att börja äta nyttigt.

Anledningarna till varför vi har svårt att börja äta nyttigt är många, men en anledning är definitivt att maten vi har hemma tar slut.

När den nyttiga maten är slut, i kombination med stress eller trötthet, är en horribel situation för den som vill börja äta nyttigt.

Inte ens jag, som anser mig vara väldigt disciplinerad skulle tycka att den situationen är enkel att hantera. Jag skulle också överväga diverse smått och gott att kombinera en “låtsas-nyttig” måltid på.

Tack och lov är det förhållandevis enkelt att undvika den situationen. Lösningen är att storhandla, och alltid i god tid!

4. Handla alltid efter inköpslista

Handla alltid efter inköpslista – addera aldrig saker till listan när du är i affären. Lär dig istället att planera mer noggrant. Det må kännas jobbigt i början men hjälper dig i längre.

Nackdelen med att börja handla saker som inte står på listan blir att “gränsdragningen” för vad som är nyttigt / mindre nyttigt blir tydligare.

Och skulle du råka vara lite småhungrig blir den ännu mer luddig, och en eller annan mindre nyttig vara kan då enklare slinka ner.

Därav den regeln. Tro mig, den är bara jobbig i början!

5. Om du ska äta snacks, ät de alltid efter maten!

Vad är ett liv utan snacks och annat smått och gott?

Även om mina tips ovan kan få “min metod” att börja äta nyttigt som strikt, så förespråkar jag inga förbud.

Jag vill kunna njuta av precis allt jag tycker om, inklusive sötsaker – inte bara den nyttiga maten. Men för att kunna göra det, utan att riskera överkonsumtion (jag är glupsk), har jag vissa regler.

Den allra främsta är att alla större intag av sötsaker, i still med efterrätter eller fikabröd alltid görs efter maten.

Skulle en eventuell fika inträffa mellan två måltider, men mer än 1 timme efter senaste måltiden, så nöjer mig med att bara dricka kaffe – och tar fikat efter nästkommande måltid.

På så sätt behåller jag en sund relation till sötsaken, får äta dom och samtidigt minimerar att riskera någon viktuppgång.

Jag vill poängtera att en oönskad viktuppgång inte är hela världen. Man kan alltid gå ner i vikt igen, och kroppen (eller åtminstone min) pendlar i vikt hela tiden – men inom ett spann jag är bekväm med! 🙂