Vilken grönsak har mest protein? Jämför!

Nedan kan du delvis se hur mycket protein olika grönsaker innehåller, men också hur mycket kalorier grönsaker i relation till mängden protein (en ratio).

Längre ner finns en tabell där jag sammanställer ration mellan mängden fibrer och kolhydrater, eftersom att fibrer (enligt mycket forskning) är bra för hälsa.

Genom att ta information från båda tabellerna kan du fatta ett mer informerat beslut gällande vilken grönsak att välja när det kommer till protein.

Hur mycket protein innehåller grönsaker?

Grönsaker innehåller förhållandevis lite protein jämfört med exempelvis bönor och nötter, men likvärdig mängd som frukt. Mängden protein i grönsaker varierar mellan omkring 0.7 – 3.3 gram / 100 gram grönsaker.

Vilken grönsak innehåller mest protein?

Baserat på tabellen nedan:

Grönsaken som innehåller mest protein är grönkål, följt av majs champinjoner och spenat. Grönsakerna med minst protein är exempelvis rädisa, tomat och morot. Grönsaker med mer mest protein kan innehåller över 300% mer, än grönsaken med minst.

Mängden protein är också hög i kronärtskocka, som däremot är missvisande eftersom enbart en lite del av grönsaken faktiskt går att äta.

Grönsak Protein Kcal Kcal/Protein
Grönkål 3.3 50 15.2
Majs 3.2 86 26.9
Champinioner 3.1 22 7.1
Spenat 2.9 23 7.9
Kronärtskocka 2.9 53 18.3
Broccoli 2.8 34 12.1
Brysselkål 2.5 36 14.4
Sparris 2.2 20 9.1
Rödbeta 1.7 44 25.9
Morot 0.9 41 45.6
Tomat 0.9 18 20
Rädisa 0.7 16 23
Vilken grönsak har mest protein – utifrån mängden andel fibrer?

Baserat på tabellen nedan:

Grönsaken som både innehåller protein, och mycket fibrer är spenat, broccoli, brysselkål och champinjoner. Det innebär att proteinintaget inte riskerar att påverkar kaloriintaget, eller blodsockret i alltför hög utsträckning.

Den sämsta grönsaken att hämta protein ifrån måste vara majs, följt av morot och tomat. Åtminstone enligt de jag haft med i min jämförelse.

Grönkål Fiber / kolhydrater
Grönkål 20%
Majs 14%
Champinioner 30%
Spenat 61%
Broccoli 39%
Konärtskocka 72%
Brysselkål 37%
Sparris 53%
Rödbeta 20%
Morot 29%
Tomat 31%
Rädisa 45%
Varför är fibrer i grönsaker också viktigt i valet av bäst grönsak med mest protein?

Så här skriver författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrients (MDPI, 2020) om varför fibrer är viktigt:

To conclude, much evidence supports an important role for dietary fibre intake as a contributor to overall metabolic health, through key pathways that include insulin sensitivity.

Några fördelarna med att äta mer fibrer är minska risk för hjärta-kärlsjukdom, sjukdomar relaterade till tarm och inflammation – bland annat genom att reglera aptit:

The gut microflora functions as an important mediator of the beneficial effects of dietary fibre, including the regulation of appetite and metabolic processes and chronic inflammatory pathways.

I mitt inlägg om olika kolhydrater kan du läsa mer om hur kolhydrater skiljs åt. Så här summerar jag inlägget:

Kolhydrater finns i många olika former och är uppbyggda av olika sockerenheter. Det går att finfördela bland formerna av kolhydrater i större utsträckning än socker, stärkelse och fibrer. Kolhydrater finns också i form av snabba / långsamma, resistent stärkelse och prebiotika.

Läs hela inlägget här! 🙂