Är gojibär nyttiga? Vad forskning lärt mig!

Nedan kan du läsa om vad jag lärt mig om vad gojibär är, vad bäret är bra för och varför det eventuellt är bra för hälsan.

Allt nedan är baserat på en ytlig granskning av befintlig forskning, så förväntar dig ingen komplett återspegling av helheten! 🙂

Vad är gojibär?

Gojibär är små bär (1-2 cm) i olika färger (gula, orangea, röda och svarta) som primärt kommer från Kina.

De tillhör samma familj som potatis, tomater och aubergine (Solanaceae familjen).

Gojibären skördas under sensommaren och torkas i solen, för att sedan exporteras.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Oxidative Medicine and Cellular Longevity (2019).

Gojibäret, som också kallas Wolfberry tillagas innan konsumtion, ofta i en soppa eller i te.

Det är åtminstone så det sägs konsumeras i Kina.

Traditionally, dried goji berries are cooked before they are consumed. They are commonly used in Chinese soups and as herbal tea.

Också enligt författarna.

Vad innehåller gojibär som är nyttigt?

I tabellen nedan kan se hur näringsvärdet ser ut i gojibär sett till vitaminer och mineraler.

Värde kommer från Self Nutrition, och RDI (rekommnederat daligt intag) kommer från Livsmedelsverket.

Vitamin100 gramRDI
A2100 mcg800
C12 mg80
D05
E012
B101.1
B21.316
B301.4
B601.4
B1202.5
Mineral100 gramRDI
Kalcium40 mg2000 mg
Järn1.8 mg14 mg
Magnesium0 mg375 mg
Fosfor0 mg700 mg
Zink2.0 mg10 mg
Koppar0 mg1 mg
Mangan0 mg2 mg
Selen49.7 mch55 mcg

Utöver att ovanstående så innehåller gojibär näringsämnen i form av:

  • koffeinsyra
  • p-kumarsyra
  • rutin
  • skopoletin
  • N-trans-feruloyl-tyramin
  • N-cis-feruloyl-tyramin
  • N-feruloyl-tyramin-dimer

Ovan är enligt författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Food Chemistry (2016).

Vilka gojibär är nyttigast?

Gojibäret går under flera namn (Lycium, Fructus lycii, wolfberry), men finns också i flera olika arter med olika färger och namn.

Exempel:

  • L. barbarum: Gula, oranga och röda gojibär
  • L. ruthenicum): Svarta black gojibär.

Hur är gojibär nyttiga?

Gojibärets färg innebär inte bara en estetisk skillnad, utan också annorlunda effekt på hälsa eftersom att näringsämnena skiljer sig i sin uppsättning.

  • Röd gojibär innehåller exempelvis mer fibrer, järn och karotenoider.
  • Gula gojibär har visat sig innehålla mer flavonoider och antimikrobiella egenskaper.
  • Svarta gojibär har visat sig kunna ha allra högst antioxidativa effekt i kroppen.

Ovan är enligt författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Foods (MDPI, 2020).

Inget gojibär har visat sig vara farligt för hälsan. Alla tycks vara bra, men påverkar kroppen olika.

Therefore, all goji berries could be a valuable source of bioactive compounds in the food and pharmaceutical industry.

Också enligt författarna.

Vad är gojibär bra för?

Nedan kan du läsa min sammanställning av en granskning av befintlig forskning publicerad i Drug Design, Development and Therapy (2015).

Många av resultaten nedan kommer från studier gjorda på djur, så ta allt med en stor nypa salt! 🙂

Alla citat nedan kommer från granskningen nämn ovan, om ingenting annat uppges.

1. Cancer

Gula, orange och röda gojibär har visat sig ha en apoptotisk effekt på cancerceller, och beskrivs därför kunna ha en främjande effekt på standardiserade cancerbehandlingar.

LBPs have been found to have apoptotic and anti-proliferative effects on cancer cells in vitro and in vivo, and LBPs may enhance the effects and reduce the side effects of other cancer therapies.30

2. Trötthet

10 mg / kg kroppsvikt per dag av röda, orangea och gula gojibär har visat sig förbättra musklerna och leverns förmåga att lagra energi (glykogen, blodsocker). Men också påskynda rensningen av urinsyra från blodet efter träning.

The results showed that LBPs induced remarkable adaptability to exercise load, enhanced resistance, and accelerated elimination of fatigue.

3. Hjärtat

Gojibär har visat sig vara minska risken för reperfusionsskador (I/R) och därigenom vara bra för hjärta / kärl – via dess antioxidativa, anti inflammatoriska och anti- apoptotiska aktivitet.

In summary, the cardioprotective effect of LBPs against I/R injury is mainly due to the antioxidative, anti-inflammatory, and anti-apoptotic activities of LBPs (Figure 6).

Reperfusionsskador innebär skador som uppstår när blod återigen når vävnader som haft brist (exempelvis vid stroke).

Ischemic disorders, such as myocardial infarction, stroke, and peripheral vascular disease, are the most common causes of debilitating disease and death in westernized cultures.

Citatet ovan kommer från författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Comprehensive Physiology (2016).

4. Mage / tarm

Magen och tarmsystemet kan också drabbas av reperfusionsskador om kärlsystemet är svagt, något som gojibär även har har visat sig ha vissa effekt mot – troligen pga genoma att hämma oxidativ stress och förekomsten av inflammation.

These results indicate that LBPs protect against I/R-induced intestinal injuries, possibly through inhibiting I/R-induced oxidative stress, cytokine production, and inflammation.

5. Levern

Gojibär har visat sig främja levern genoma att kunna motverka etanol-relaterade skador.

Skador på levern relaterad till etanol förekommer exempelvis vid alkoholkonsumtion.

De antioxidativa effekterna från gojibären har inte bara en hämmande effekt. De har också visat sig reparerar levern från skador orsakade av alkohol.

Administration of 300 mg/kg LBPs for 30 days significantly reversed these ethanol-induced effects, reduced liver injury, prevented the progression of alcohol-induced fatty liver, and improved the antioxidant function when compared with the ethanol group.

6. Blodsocker

Gojibär har visat sig vara bra för diabetiker genom att främja produktion av betaceller från bukspottkörteln, som via sina antioxidanter gör kroppen mer känslig för insulin.

Several studies have showed that LBPs had significant hypoglycemic effects and insulin-sensitizing activity by increasing antioxidation, glucose metabolism, and insulin secretion and by promoting pancreatic β-cell proliferation.

Betacellerna i bukspottkörteln är vad som producerar, lagrar och utsöndrar insulin.

Beta cells are unique cells in the pancreas that produce, store and release the hormone insulin.

Ovan är enligt författarna bakom en artikel på Diabetes.co.uk.

7. Immunförsvar

Röda, orangea och gula gojibär (LBP) innehåller olika polysackarider som generellt sett beskrivs ha en positiv inverkan på immunförsvaret.

Polysackarider påverkar sk T celler (en form av vita blodkroppar), monocyter (en annan form av vita blodkroppar), makrofager (celler relaterade till immunförsvaret) och polymorfonukleära lymfocyter (enzymer som utsöndras vid exempelvis infektioner).

Many naturally occurring polysaccharides have been reported to be potent immunomodulators. […] LBPs have been found to have a variety of immune-modulatory activities in vitro and in vivo.

8. Hjärnan

De antioxidativa effekterna från gojibär har visat sig kunna skydda hjärnan, men också förbättra förutsättningarna för neurogenes (bildningen av nya hjärnceller).

Effekten av att främja och skydda hjärnan innebär exempelvis en lägre risk för stroke (I/R), glutamat excitotoxicitet mm.

In the nervous system, LBPs can protect against neuronal injury or loss induced by I/R, Aβ peptide, glutamate excitotoxicity, and other neurotoxic insults. LBPs also enhance neurogenesis.

9. Fertilitet

Det finns vissa belägg för att gojibär har effekt på sexlusten, men också motverka skada på könsorgan (och därigenom bevara dess funktion).

Daily consumption of wolfberry juice in healthy subjects improves the well-being feeling toward sexuality, including increase in sexual activity and ability.

De antioxidativa egenskaperna i gojibär tror förklara delar av dessa effekter i kombination med att främja produktionen av nya celler.

Hur många gojibär kan man äta om dagen?

Personer som ätit 14 gram gojibär / dag under 45 dagar har visat sig främja hälsan på flera sätt.

Bland annat förbättrades blodfetterna, samtidigt som konsumtionen av bären bidrog till minska kroppsvikt (sänkt midjemått).

Ovan är enligt författarna bakom en ve studie publicerad i Oxidative Medicine and Cellular Longevity (2017).

Resultatet från studien visar att gojibär eventuellt kan vara en bra kompletterande behandling / förebyggande åtgärd mot metabolt syndrom, mycket pga av dessa antioxidativa egenskaper.

These results suggest that this is an effective dietary supplement for the prevention of cardiovascular diseases in individuals with metabolic syndrome.

Också enligt författarna.

Vad är metabolt syndrom?

En person som har 3 eller fler av dessa beskrivs ha metabolt syndrom.

  • Midjemått över 101.6 cm (män) och 88.9 cm (kvinnor).
  • Triglycerider: 150 milligram per deciliter blod (mg/dL) eller mer
  • HDL: mindre än 40 mg/dL hos män eller mindre än 50 mg/dL hos kvinnor
  • Blodsocker: fastande glukos på 100 mg/dL eller mer
  • Blodtryck: systoliskt 130 mmHg (eller högre) och diastoliskt 85 mmHg (eller högre).

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Stat Pearls (2021).

Läs mer om frukt och bär!

Här på sajten finns mycket mer att läsa om frukt och bär.

Här skriver jag några rader om frukten jag anser vara nyttigast av alla! 🙂

Jag har bland annat skrivit om hur följande frukter påverkar hälsan:

  • Kiwi
  • Blåbär
  • Granatäpple
  • Gojibär
  • Jordgubbar
  • Vindruvor
  • Vattenmelon
  • Plommon
  • Dadlar
  • Russin

På sidan för frukt och bär hittar du inläggen i sin helhet. Spana in! 🙂