Går man ner i vikt av att äta lite / inte alls?

Att fasta är ett av de mest effektiva sätten att gå ner i vikt snabbt. Men bara för att någon går ner i vikt snabbt, innebär inte att personen håller vikten.

Att inte äta mat är den mest effektiva, men samtidigt det minst hållbara sättet att gå ner i vikt snabbt. Anledningen beror på att ens tidigare kosthållning (som är orsaken till ens övervikt) troligen tas upp igen efter fastan, och på så sätt bidrar till fortsatt viktuppgång.

Huruvida man går ner i vikt har avsevärt mycket att göra med hur hållbar ens metod är.

Vad som avgör huruvida ens metod är hållbar är delvis individuellt, men går också att dra generella slutsatser om.

I mitt inlägg om hur snabbt man kan gå ner i vikt, skriver jag bland annat så här:

LCHF / KETO kan ge ~ 7 kg / år i viktnedgång, samma för Medelhavskost i kombination med träning. Tillskott av 100 gram frukt och grönsaker / dag bidrar till en viktnedgång motsvarande 300 g / år. Periodisk fasta är snabbaste metoden för viktnedgång: 10-20% av kroppsvikten på 12 veckor.

Läs hela inlägget här! 🙂

Hur snabbt vi går ner i vikt genoma äta mindre / inte alls beror mycket på ens genetik.

Kroppen är komplex, något jag försökt mig på att förklara i mitt inlägg om varför vissa inte går ner i vikt trots kaloriunderskott.

Så här summerar jag det inlägget:

Förutsättningar att gå ner i vikt förklaras enligt forskning av; “set point” (kroppens egna idealvikt baserad på genetik), “settling point” (anpassning efter yttre faktorer) eller “dual setting point” (ideal intervall-vikt). Fysiologi spelar större roll än både mat och träning för viktnedgång.

Läs hela inlägget här! 🙂

Men det är inte bara ens genetik som påverkar hur enkel / svår ens viktnedgång blir.

Så här skriver jag i mitt inlägg där jag svarar på frågan varför alla inte har lika lätt att gå ner i vikt, trots bättre mat:

Faktorer som påverkar ens förutsättningar att lyckas med viktnedgång genom mat / kost är ex. genetik, miljö och psykologi. En stor del personer (utan genetisk orsakad fetma) kan förvänta sig resultat från att balansera sin kost.

Läs hela inlägget här! 🙂

Går man ner i vikt av att äta för lite?

Den som äter för lite riskerar att hamna i ett tillstånd av låg energi, och därigenom fatta sämre beslut – inte bara gällande ens intag av kost, utan allt.

På kort sikt kan personer som äter för lite uppleva viktnedgång.

Däremot är ett för lågt intag av kalorier inte hållbart, och kommer förr eller senare leda till någon form av kompensation.

Den som äter för lite, och är envis kring det, kommer troligen att vända sig till mindre mellanmål och undvika ordentliga måltider.

Det är däremot inte bättre att äta mindre måltider för att gå ner i vikt.

Anledningen beror främst på att storleken på mellanmål / måltider inte säger något om dess näringsinnehåll eller effekt på korppsvikt.

Det innebär att exempelvis små, men kaloririka måltider, kan vara sämre för en kroppsvikt än större måltider.

Huruvida en måltid är bra eller dålig för ens kroppsvikt beror nästan uteslutande på hur väl den samspelar med resterande måltider sett över några dagar.

Så här skriver jag i mitt inlägg där jag svarar på frågan om huruvida mindre måltider är bra för viktnedgång:

Mindre portioner kan vara olika rika på kalorier, eftersom att exempelvis fett i form av olivolja tar mindre plats på tallriken men innehåller mer kalorier än exempelvis kokt ris (880 vs 120 kcal / 100 gram) som gör portionerna större.

Läs hela inlägget här! 🙂

Det är avsevärt mycket enklare att gå upp i vikt genom att äta alternativen inom mellanmål, än ordentliga måltider.

Anledningen beror på att dessa ofta innehåller mycket tillsatt socker som inte är mättande överhuvudtaget, samtidigt som de är förhållandevis rika på kalorier.

I mitt inlägg om mellanmål för viktnedgång kan du läsa mer.

Jag vill också passa på att tipsa om mitt inlägg där jag svarar på frågan om nyttiga mellanmål är viktiga.

Så här summerar jag det inlägget:

Mellanmål är nyttiga när vi (kroppen) behöver energin eller näringen som målet tillför. Även nyttiga mellanmål kan vara mindre hälsosamt. Bra mellanmål kompenserar inte för en annars otillräckligt kost, utan för fysiska / mentala ansträngningar (typ träning) utöver det vanliga.

Läs hela inlägget här! 🙂

Vad händer med ens kroppsvikt när man äter för lite?

En person som redan är överviktig har utvecklat kostvanor som lett en dit. Genom att äta för lite under några dagar sätts den kosthållningen på “paus”.

Det innebär att personen för stunden kan uppleva viktnedgång.

Men det finns en hake.

När personen som normalt sett äter onyttigt återgår till att äta “normalt” (dvs en kost som bidrar till viktuppgång), så fortsätter man direkt där man slutade.

Skillnaden är bara att man nu kanske väger något kilo mindre.

Är det hållbart att äta mindre / inte alls för att gå ner i vikt?

Utan att förändra sin syn på kost och hur man äter, är tillfälligt begränsade måltider eller fasta ingen bra lösning. Det är generellt sett inte hållbar, utan främst ett hjälpmedel att gå ner i vikt, men inte för att behålla vikten.