Får huden finnar av mjölk / proteinpulver?

Mjölk bidrar till att hyn får fler finnar genom att stimulera hormonet IGF-1 och nedreglera proteinet Foxo1. Samtliga mjölkprodukter ökar risken för finnar i olika (men snarlik) utsträckning. 1 glas lättmjölk om dagen har visat sig öka risken för finnar signifikant.

Nedan kan du läsa resultatet från min jakt på frågan om mjölk orsakar finnar – och i så fall hur!


Mjölk tycks påverkar finnar oberoende av övrigt energiintag eller BMI – enligt en studie publicerad i Journal of the American Academy of Dermatology (2016).

Studien omfattade 225 deltagare i åldrarna 14-19 år, som antingen haft akne eller inte.

En intressant insikt från studien var att personer som drack mjölk med låg fetthalt – tycktes ha signifikankt mer besvär med finnar.

Får man finnar av all typ av mjölkprodukter?

Hur mjölkprodukter påverkar finnar varierar, men inte speciellt mycket.

Däremot tycks alla mjölkprodukter bidra till besvär.

Lättmjölk bidrar till allra högst risk för finnar enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Clinical Nutrition (2019).

Mängden mjölk korrelerar med omfattningen av ens besvär – mer om detta längre ner.

Även en granskningen publicerad i Nutrients (MDPI, 2018) – visade att olika typer av mjölk påverkade förekomsten av finnar / acne olika.

Här är resultatet gällande vilken typ av mjölkprodukt som bidrar till akne mest:

  1. Yoghurt: 1.36
  2. Lättmjölk: 1.32
  3. Fet mjölk: 1.22
  4. Färsk mjölk: 1.22
  5. Ost: 1.22

Den genomsnittligt ökade risken för att få finnar av mjölk är enligt granskningen +125% – jämfört med personer som inte konsumerar mjölk överhuvudtaget.

Skillnaderna mellan produkterna i listan över är relativt små.

Alla mjölkprodukter är olika, och alla studier tyder inte på samma effekt.

Det finns exempelvis granskning av befintlig forksning publicerad i Clinical Nutirition (2019) – som skriver att varken yoghurt eller ost bidrar till finnar.

Kanske beror detta på att yoghurt kan innehålla probiotika, och att ost kan innehålla väldigt lite mjölksocker (laktos).

Författarna av granskningen innan, uppmärksammar också att risken för att få finnar / akne är betydligt högre – även vid mycket låg konsumtion.

Hur mycket mjölk räcker för att få finnar?

1 glas mjölk om dagen räcker, enligt granskningen, för att avsevärt öka risken för finnar / acne – medan ett lägre intag ger en avsevärt lägre risk.

Med andra ord – mjölk någon gång ibland tycks vara avsevärt mycket bättre för att undvika finnar.

Att helt utesluta mjölk tycks inte vara nödvändigt (för att undvika finnar) – men kan såklart gynna processen för att bli kvitt befintliga finnar.

Hur får man finnar av mjölk / proteinpulver (whey / kasein)?

Finnar uppstår genom ökad talgproduktion av inflammatoriska enkelomättade fettsyror i kombinationen med inflammation respons från kroppens Th17 celler – enligt granskningen från publicerad i MDPI (2018) nämnd högre upp.

Vad är Th17?

Th17 celler spelar en viktig roll i kroppens bekämpning av smittämnen som angriper kroppens yttre skikt (sk. extracellulär patogen) – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i International Immunology ((2009).

Besvär med kroppens ytskikt kan exempelvis drabba huden (genom finner) – men också tarmarnas ytskickt (inflammerad tarm, IBS) och utsidan på organen.

Hur är detta relevant för mjölk?

Kopplingen mellan mjölk och finnar kan förenklat förklas i 2 steg:

  1. Därför att talgproduktionen kan öka förekomsten av ett hormon kallat IGF-1 – enligt granskningen publicerad i Nutrients (MDPI, 2018)
  2. Protein och laktos (sockret i mjölk) ökar produktionen av IGF-1 enligt en studie publicerad i European Journal of Clinical Nutrition (2009).

För att summera.

Det finns tydliga samband mellan en ökad produktionen av IGF-1 och mängden / intensitet av en finnar / acne – också enligt en studie publicerad i Journal of the American Academy of Dermatology (2016).

Mer IGF-1 = mer finnar.

Proteinpulver från mjölkn(whey / kassein) är inte bättre än mjölk.

Det är aminosyrorna från proteinpulver baserat på mjölk som stimulerar produktionen av insulin / IGF-1.

Proteinet aktiverar enzym (Fosfoinositid 3-kinas) som minskar effekten av en transkriptionsfaktor (FoxO1).

Rena grekiskan eller hur?

Vad exakt gör Fox01?

FoxO1-protein spelar en signifikant roll i kroppens energiomsättning – enligt granskning av befintlig forskning publicerad i Oncogene (Nature, 2008).

Proteinet sköter också skiftet från förbränning av kolhydrater till fettförbränning och reglerar fettmassa och musklerna – som är helt avgörande för kroppens överlevnad.

Rätt komplext, jag vet. Nu till poängen.

En nedreglering av FoxO1 (orsakad av insulin / IGF-1) har kopplats till diverse olika orsaker som leder till att vi får finnar – enligt en studie publicerad i Karger (2010).

Increased insulin/IGF-I signaling activates the phosphoinositide-3 kinase/Akt pathway, thereby reducing the nuclear content of the transcription factor FoxO1, the key nutrigenomic regulator of acne target genes.