Får man finnar av choklad?

Kakao i choklad bidrar till finnar, men intaget behöver vara långt över en vardaglig konsumtion och dessutom kontinuerlig över tid. 170g choklad (100%-ig) / dag har visat sig kunna ge finnar efter 4 dagar, medan 25% (99%-ig choklad) per dag efter 2 veckor. Flera ingrendienser i choklad bidrar till finnar, ex. socker och mjölk.

Nedan kan du läsa resultatet från min jakt efter svar på frågan om man får finnar av choklad.

Choklad är ett samling av flera ingredienser som egentligen behöver särskiljas, eftersom att vissa ingredienser i choklad kan vara leda till finnar / acne mer än andra.

Choklad tenderar att bestå av:

  • Kakao
  • Kakaosmör
  • Socker
  • Mjölk

I detta inlägg tänkte jag enbart fokuser på kakao som ingrediens – dvs choklad som är mörk (99-100%).

Det finns redan två inlägg om hur socker och mjölk bidrar till finnar / akne.

Nedan kommer en sammanfattning från dessa 2 inlägg.

Socker

Vanligt socker och  kolhydrater (som blir till socker i kroppen) har visat sig ge besvär – speciellt raffinerade kolhydrater.

En sockerfri diet löser inte besväret med finnar, men kan verka lindrande.

Läs mer i mitt inlägg om hur socker påverkar finnar.

Mjölk.

Mjölk bidrar till fler finnar genom att stimulera hormonet IGF-1 och nedreglera proteinet Foxo1.

Samtliga mjölkprodukter tycks öka risken för finnar i olika (men snarlik) utsträckning.

1 glas lättmjölk om dagen har visat sig öka risken för finnar signifikant.

Läs mer i mitt inlägg om hur mjölk påverkar finnar.

Hur orsakar kakao finnar / akne?

Choklad som innehåller kakao påverkar uppkomsten av finnar genom att “förbereda” kroppens mononukleära celler att påskynda produktionen av inflammatoriska cytokin – enligt en studie publicerad i JAAD (2016).

Fler studier har bevisat att cytokiner spelar en mycket betydande roll i för att öka inflammation och smärta i kroppen – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i International Anesthesiology Clinics (2007)

Men det finns också olika typer av cytokiner – sådan som hämmar inflammation finns också.

Exempelvis TNFα som tycks ha bevisad anti inflammatorisk effekt för exempelvis huden – enligt en omfattande vetenskaplig artikel publicerad i Clinical Immunology (2009).

TNFα antagonists can also modulate the functions of myofibroblasts and osteoclasts, which might explain how TNFα antagonists reduce tissue damage in chronic IMIDs.

Enligt studien om choklad och finnar bidrar kakao också till produktionen av ett cytokin vid namn interleukin-1β.

Vad är interleukin-1β?

Interleukin-1β spelar en betydande roll i att förvärra symtom på hudens vävnader (exempelvis ansiktet) samt symptomen vid kroniska sjukdomar – enligt en granskning av befintlig forskning Cytokine & Growth Factor Reviews (2011).

Författarna av studie om  choklad och finnar poängterar att inflammation spelar en stor roll – gällande huruvida någon får finnar eller inte.

Enligt studien, och några andra studier nämnda längre ner, tycks cytokiner framkallade av kakao kunna orsaka mer inflammation – än effekten att hämma den.

Hur snabbt kan man få finnar av choklad?

Effekterna av att konsumera 100%-ig choklad (ren kakao) kan visa sig redan efter 4 dagar – enligt en studie publicerad i Clinical and Aesthetic Dermatology (2014).

Det bör däremot tilläggas att deltagarna i studien (14 män, 18-35 år gamla) fick 170 gram ren kakao genom kapsyler – dagligen.

Studien handlade inte om hur snabbt kakao leder till finnar, utan om kakao överhuvudtaget påverkar besvären.

Efter 7 dagar hade besvären däremot inte ökat ytterligare – jämfört med den fjärde dagen.

Kakao, enligt studien, ledde både till icke-inflammatorisk akne (sk comedone akne) och inflammatorisk akne (papules, pustules, nodules).

Behöver man undvika choklad helt för att undvika finnar?

Ett sk. vardagligt intag av mörk choklad (99%) motsvarande 25 gram, har visat sig ge en signifikant ökning i finnar – enligt en studie publicerad i International Journal of Dermatology (2016).

Studien gjordes på 54 collegestudenter i USA, som under 4 veckor fick äta 25 gram 99%-ig choklad dagligen.

Effekten på finnar av den ökade chokladkonsumtionen visade sig, enligt studie, efter 2 veckor.

Bu eller bä för choklad?

Flera studier (bland de nämnda ovan) tycks visa att kakao bidrar till finnar, men att mängden eller frekvensen av ens ätande behöver för högt.

Den som äter choklad tycks alltså inte få finnar nästkommande dag.