Är dadelbollar nyttigt fika?

Nedan kan du läsa om mitt perspektiv på huruvida dadelbollar är nyttiga, och varför de eventuellt kan vara bra för hälsan.

Vad innehåller dadelbollar?

Dadelbollar innehåller nästa alltid kakor och dadlar, någon form av olja / smör. Dessutom är det inte ovanligt att addera havregrynen, nötter och kokosflingor.

Vad innehåller dadelbollar som är nyttigt?

Dadelbollar, till skillnad från många andra alternativ till fika, innehåller förhållandevis nyttiga ingredienser.

Ingredienser i dadelbollar som jag generellt sett anser vara nyttiga är:

  • Kakao
  • Dadlar
  • Havre
  • Nötter

Är dadelbollar nyttiga?

Huruvida dadelbollar är nyttiga går egentligen inte att svara på utan att ta personen som äter de i beaktning.

Generellt sett är ingredienser i dadelbollar nyttiga, och därför kan de också anses vara nyttiga ur ett helthetsperspektiv.

Det går inte att placera principen “mer av det nyttiga är bättre”.

En varierad kost är alltid att föredra, och att enbart konsumera dadelbollar blir därför inte speciellt varierat och därför inte att föredra.

Hur är dadelbollar nyttiga?

Nedan skriver jag några rader om hur ingredienserna i dadelbollar kan vara bra för hälsan.

Kakao

Förutom att vara proppat med näring, så innehåller kakao också mycket antioxidanter som bidra till att hämma inflammation i kroppen.

I mitt inlägg om varför kakao är nyttigt kan du läsa mer! 🙂

Dadlar

Dadlar ett avsevärt mycket bättre sötningsmedel än exempelvis socker.

De innehåller exempelvis fenoler, fibrer och mängder av vitaminer / mineraler.

Näringsämnen i dadlar har visat sig hämma inflammation, vara bra för hjärta-kärl och sänka kolesterol.

I mitt inlägg om varför dadlar är nyttiga kan du läsa mer! 🙂

Havregryn

Havregryn är bland de mer näringsrika sädesslagen, och innehåller dessutom ett typ av fiber som är unik – och bra för hälsan.

I mitt inlägg varför havregrynsgröt är nyttigt kan du läsa mer! 🙂

Havre tillhör också gruppen sädeslag som ofta räknas som fullkorn.

I mitt inlägg om varför fullkorn är bra för hälsan kan du läsa mer.

Förenklat innebär fullkorn en hälsofrämjande effekt via dessa fibrer. I mitt inlägg om fördelarna med att äta mer fibrer kan du läsa mer.

Nötter

Det finns många olika nötter, men alla har generellt sett visat sig främja hälsan – men på lite olika sätt

Jag har skrivit om flertalet olika nötter och hur dessa påverkar hälsan. Klicka på länkarna för att läsa mer:

När är dadelbollar nyttiga?

En anledning, och kanske den viktigaste, till varför dadelboll är nyttiga har att göra med vad de ersätter.

Jag utgår från att de tenderar att ersätta annat fika, och inte en måltid.

Det ska alltså tilläggas att dadelbollar inte bidra med näringsämnen, utan också “skyddar” oss från äta för många “tomma kalorier” – dvs socker.

Lite socker, då och då, är högst sannolikt inte farligt (allt är såklart relativt).

Dadelbollar som ersättning av det annars “sockerbaserade vardagliga fikat” kan troligen göra stor skillnad.

Huruvida det är nyttigt att fika varje dag är ett tema för ett annat inlägg! 😛

Hur många dadelbollar är nyttiga?

Det kan såklart finnas risker med att äta för många dadelbollar. Den allra största risken är mängden kalorier.

Även om kalorierna är nyttigare än många andra alternativ till fika, så har de fortfarande en betydande roll för kroppsvikten.

Att vara överviktigt är olika farligt för alla, beroende på vilka andra underliggande riskfaktorer som finns hos personer som äter.

I mitt inlägg om varför det är farligt att vara överviktig kan du läsa mer.

Där skriver jag även om hur en överviktig person kan vara förhållandevis hälsosam, jämfört med vissa smala.

Behöver man räkna kalorier i nyttiga dadelbollar?

Att räkna kalorier är generellt sett ett sämre förhållningssätt, än att istället hålla ett öga på vilka livsmedel man äter – utifrån ett näringsperspektiv.

Det finns mycket mer än kalorier som påverkar hälsan.

Onyttig mat påverkar kroppen blodtryck och insulinresistens, och kan därigenom bidra till att vi går upp i vikt, utan att nödvändigtvis innehålla mycket kalorier.

Därför att räknandet av kalorier leda en åt en horribel riktning ur ett hälsoperspektiv.

I mitt inlägg varför det kan vara farligt att räkna kalorier kan du läsa mer! 🙂