Bönor – protein, kolhydrater och kalorier!

Soyabönan innehåller överlägset mest protein, men också mycket socker. Mängden kolhydrater är däremot låg, och består av förhållandevis mycket fibrer. Däremot innehåller Kidneybönan och gula bönor mer fibrer per kolhydrat. Alla bönor innehåller ungefär 340 kcal, förutom sojabönan (446).

I tabellerna nedan kan du se hur mycket protein, kolhydrater och kalorier diverse bönor innehåller.

Protein, kolhydrater och kalorier i bönor:

Bönor Protein Kolhydrater Kalorier
Kidney 23.6 60 333
Pinto 21.4 62.5 347
Rosenböna 21 64.2 343
Vita bönor 23.4 60.3 333
Gula 22 60.7 345
Sojabönor 36.5 30.2 446

Eftersom att kolhydrater kommer i olika former, så har jag också inkluderat mängden fibrer (som räknas om kolhydrat) i tabellen längre ner.

I mitt inlägg om kolhydrater kan du läsa mångder med olika former av kolhydrater, som jag summerar så här:

Kolhydrater finna i många olika former och är uppbygga av olika sockerenheter. Det går att finfördela bland formerna av kolhydrater i större utsträckning än socker, stärkelse och fibrer. Kolhydrater finns också i form av snabba / långsamma, resistent stärkelse och prebiotika.

Läs hela inlägget här! 🙂

Förutom att innehålla mest protein, så innehåller också sojabönan minst kolhydrater men däremot allra mest kalorier. Utöver det, så innehåller sojabönan allra minst fibrer av alla (9.5) och mest socker (7.3) – som är avsevärt mycket mer än de andra bönorna.

Bönor Fibrer / kolhydrater
Kidney 41.5%
Pinto 24.8%
Rosenböna 19.8%
Vita bönor 25.2%
Gula bönor 41.3%
Soja 31.5%

Bland alla banor i jämförelse innehåller gula och kidneybönor mest fibrer (25 gram). Däremot hittades inga sockerarter i de gula bönorna medan kicneybonörna innehöll 2.2 – som ändå bör anses vara lite. Fibrerna i båda bönorna utgör en mycket stor del av kolhydraterna.

Rosenbönor och vita bönor innehåller förhållandevis lika mängt fibrer, men fibrerna utgör en större del av av mängden kolhydrater i de vita. Båda innehåller lite mycket socker (omkring 2 gram per 100).

Allra minst fibrer innehåller innehåller sojabönan och pinto. Sojabönans fibrer utgör däremot en avsevärt större del av mängde kolhydrater. Däremot innehåller sojabönan ungeför 4 gånger mer socker (9.5 gram per 100) än de övriga bönorna (omrinkg 2).

Räcker proteinet från bönor för att uppfylla ditt dagliga optimala intag?

I mitt inlägg om hur mycket protein man bör äta presenterar jag resulatet från en ytlig granskning av proteinintag.

Där visar jag även forskning om hur mycket protein en måltid bör innehålla för att optimera proteinsyntesen.

Så här summerar jag inlägget, som du kan läsa i sin helhet genom att klicka på länken längre ner:

WHO har satt 0.8 gram protein / dag som riktlinje – forskning visar att äldre, fysiskt inaktiva och personer som tränar behöver mer. I Finland rekommenderas över 1.1 gram . Protein om 1.6 – 2.2 gånger ens kroppsvikt fördelat på 4 måltider har visat sig ge optimal effekt i samband med träning.

Lär kan du läsa hela inlägget! 🙂