Äta för att gå ner i vikt – morgon eller kväll?

Den som äter på morgonen tenderar att går ner i vikt mer – än den som äter senare, även om totalt kaloriintag och energiförbrukning förblir oförändrat. Personer som skippar frukost tenderar att sänka aptitet under eftermiddagen – dock utan att leda till viktnedgång.

Nedan kan du läsa resultatet från vad jag lärt mig under min jakt efter svar på frågan om när (under dygnet) man ska äta för att gå ner i vikt.


Tidpunkten för när vi äter för att gå ner i vikt är inte den mest avgörande faktorn för viktnedgång.

Däremot tycks tidpunkten påverka hur personer tenderar lyckas med sin viktnedgång – enligt en studie publicerad i International Journal of Obesity (Nature, 2013).

Studien omfattande 420 deltagare och pågick under 20 veckor.

En halvan åt lunch tidigare på dagen (innan 15.00) – medan andra gruppen åt efter.

Vem äter lunch omkring 15?

Inte så många i Sverige, jag vet.

Studien gjordes i ett land omkring medelhavet där matkulturen är olik den svenska.

Vad visade studien?

Personer som åt lunch senare gick ner i vikt mindre, än de som åt lunch tidigare på dagen.

Anledningen till varför beror troligen på flera faktorer.

Personer som åt en senare lunch åt också en mindre energirik frukost (än gruppen som åt lunch tidigare), och skippade frukost mer frekvent.

Så här skriver forskarna:

Novel therapeutic strategies should incorporate not only the caloric intake and macronutrient distribution—as is classically done—but also the timing of food.

Personer som äter mindre / hoppar över frukost gick ner i vikt mindre – än de som åt frkost regelbundet.

Det är intressant eftersom att studien tog hela dagens kaloriintag i beaktning.

Utöver det togs också ghrelin (hungerhormonet), energiförbrukning och sömn i beaktning.

Det om något, säger att det troligen är bättre att börja äta på morgonen.

Något som inte studerades i studien, var när personerna slutade äta för dagen.

Troligen inträffade middagen rätt sent – eftersom att middagstid runt medelhavet (ex Grekland) ofta innebär 21.00-22.00.

Blir man hungrigare av skippa måltider?

Hur kunde deltagarna (i studien ovan) som åt senare – klara sig hela dagen med deras frukost dessutom som beskrev som energisnål?

Förklaringen förflyttar oss mot ett ämen vid namn fasta och sk. “time restricted feeding”.

Förenklat finns två typ av fasta.

Den ena innebär att enbart äta under ett fönster om ca 6-8 timmarm, dvs fastande i 16-18 timmar.

Medan det andra typen innebär fastande längre än så.

Dessutom är placeringen av ens “fönster för ätande” en ganska het potatis.

Är det bättre att ha fönstret på morgonen eller på närmare kvällen – är ungefär frågan som “alla” vill ha svar på.

Hur som helst.

Personer som skippar frukost minskar sitt sug efter mat, får mindre hungerkänslor mot eftermiddagen och klarar heller inte av att äta lika mycket som tidigare.

Detta enligt en studie publicerad i Cell Metabolism (2018).

Så här skriver forskarna:

On the contrary, eTRF (early time restricted feeding) decreased the desire and capacity to eat and increased feelings of fullness in the evening.


I studien med deltagare som antingen åt lunch närmare morgonen eller närmare kvällen var alla måltider komponerade i förväg – dvs kontrollerade.

Total sett åt deltagarna 3 måltider / dag under ett sk. ätfönster om 6 timmar.

Måltiderna bestå av 50% kolhydrater, 35% fett och 15% protein.

Vilka av deltagarna gick ner i vikt?

Hur bra det än låter med minskad aptit genom att skippa måltider / äta mindre på morgonen – så innebär det tyvärr ingen vidare viktnedgång.

Resultatet från studien (som varade i 5 veckor) visade däremot att den generella hälsa förbättrade signifikant – bla. genom att förbättra känsligheten för insulin och korrigera blodtrycket.


Fortsätt läs om viktnedgång!

Är viktnedgång en garanti genom förändrad kost?

Läs mer i mitt inlägg om varför alla inte kan gå ner i vikt genom att äta bättre.