Äta mindre portioner – bättre för viktnedgång?

Mindre portioner kan vara olika rika på kalorier, eftersom att exempelvis fett i form av olivolja tar mindre plats på tallriken men innehåller mer kalorier än exempelvis kokt ris (880 vs 120 kcal / 100 gram) som gör portionerna större.

Nedan kan du läsa mina tankar om varför storleken på portionerna är ett mindre bra sätt att tänka – gällande mat bra för viktnedgång! 🙂

Är mindre portioner bättre för viktnedgång?

En mindre portion – rent storleksmässigt – kan också vara bra för den som vill gå ner i vikt. Men inte på grund av dess storlek, utan dess innehåll!

Den fysiska storleken är förhållandevis rätt irrelevant, eftersom att den säger väldigt lite om vad maten faktiskt innehåller.

Det är viktigare att äta rätt saker, än att äta mindre portioner – eftersom att även stora portioner kan få oss att gå ner i vikt.

Vad som gör en portion bättre eller sämre lämpad har att göra med hur den påverkar oss under dagen, och inte med dess storlek.

Tips på hur man äter mindre portioner?

Den absolut viktigaste delen i mindre portioner för viktnedgång är protein. Anledningen beror på att protein är avsevärt mer mättande, än både kolhydrater och fett.

Kolhydrater fyller snabbt en större del av tallriken, men det betyder inte att de är mer mättande.

De binder ofta mycket vätska och fyller magen, utan att tillföra energi i proportion till den procentuella delen på tallriken.

Protein från exempelvis köttprodukter tar också mycket plats i magen, men innehåller mindre vätska och bryts dessutom ner långsammare än kolhydrater.

Jag har dedikerat ett helt inlägg om varför protein är bra för viktnedgång, som jag summerar så här:

Det absolut bästa sättet att gå ner i vikt snabbt genom maten är att öka mängden protein. Vi går inte upp i vikt av protein samtidigt som det bidrar till en bättre mättnad än kolhydrater / fett. Mättnad efter / mellan måltider är den viktigaste faktorn för viktnedgång att ha koll på.

Läs hela inlägget här! 🙂

Om du inte tror mig gällande att protein inte får oss att gå upp i vikt, så rekommenderar jag detta inlägg där jag skriver om just det!

Varför behöver mindre portioner vara tillräckligt stora ändå?

Den som äter för små portioner riskerar att bli hungrig snabbare, eller till och med behöva äta mellanmål / snacks mellan måltiderna. Hur nyttiga ens mellanmål / snack än är, så det bättre att skippa dem.

Jag har tillägnat ett helt inlägg om varför jag anser att även nyttiga mellanmål kan vara onyttiga, som jag summerar så här:

Mellanmål är nyttiga när vi (kroppen) behöver energin eller näringen som målet tillför. Även nyttiga mellanmål kan vara mindre hälsosamt. Bra mellanmål ska kompenserar inte för en annars otillräcklig kost, utan för fysiska / mentala ansträngningar (typ träning) utöver det vanliga.

Här kan du läsa hela inlägget! 🙂

Varför är mindre portioner sällan bra för viktnedgång?

Mindre portioner, eller tom måltidsersättare, kan få oss att gå ner i vikt snabbt. Men är det relevant om metoden inte är hållbar och dessutom kan leda till viktuppgång i längden?

Det är mer hälsosamt att lära som vilken mat som både är mättande och får oss att gå ner i vikt (dvs proteinrik mat med få kalorier).

Snabba lösningar för viktnedgång är sällan bra för hälsan. Det är viktigare att fokusera på ett hälsosammare förhållningssätt till mat, och därigenom gå ner i vikt.

Jag har skrivit ett inlägg om min syn på nyttig mat för viktnedgång, som eventuellt kan vara av intresse för dig.

Så här summerar jag inlägget:

Nyttig mat för viktnedgång består av bra livsmedel och recept som kompletterar varandra utifrån en hälsosam helhet. Nyttiga recept är inte nödvändigtvis bra mat för viktnedgång eftersom att recepten kan vara orimligt kalorisnåla för att upprätthålla ett fungerande liv.

Läs hela inlägget här! 🙂

Äter jag mindre portioner?

Mina portioner har blivit mindre sedan jag slutade äta vegansk kost. Efter 5 år att aldrig riktigt bli mätt, eller se speciellt bra resultat från träning, fick jag nog av grönsaker och nötter.

Numera är mina portioner mindre, innehåller mer protein, mindre fett och nästan inga kolhydrater förutom vid måltiderna innan träning.

Övergången till att äta köttbaserad, istället för växtbaserad kost, har gjort mina portioner:

  • Mindre rent storleksmässigt
  • Mer mättande (längre mättnadskänsla)
  • Bättre för träning
  • Roligare att äta

Är det svårare att äta mindre portioner som vegetarian / vegan?

Ja. Men spelar det någon roll? Nej. Det viktigaste gällande måltiderna är hur väl de kompletterar ens dagliga behov och hälsan överlag. Personer som inte styrketränar och bygger muskler behöver inte tillskottet av protein som kött underlättar – även om det går att svepa veganska proteindrinkar också.