Arganolja – är den bra enligt forksning?

Nedan kan du läsa om vad jag lärt mig om huruvida arganolja är bra – och vad olja skulle potentiuellt kan vara bra för.

Allt nedan är baserat på en ytlig granskning av befintlig forskning, så förvänta dig ingen komplett återspegling av helheten.

Men heller inte ett text helt utan belägg!

Vad är arganolja?

Arganolja utvinns från arganträdets frön. Argan är ett sk endemisk träd, vilket innebär att det bara trivs och växer på ett fåtal platser i världen. Främst finns argan i Marocko.

Arganolja är bland annat känt för att vara bra för hjärta och kärl, men också som behandling mot hudrelaterade infektionssjukdomar.

Utifrån ett hälsoperspektiv konkurrer arganoljan mycket väl med andra hälsosamma oljor, som olivolja och kokosolja.

Owing to its unique organoleptic properties associated with its cardioprotective properties, argan oil has found, recently, its place in the highly competitive international edible oil market.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Critical Reviews in Food Science and Nutrition (2014).

Enligt tradition används arganolja i matlagning, men också i hårvårdsprodukter.

Däremot finns generellt sett lite belägg för att arganolja är bra för håret.

Traditionally, argan oil has been utilized in cooking, in the treatment of skin infections, and in skin/hair care products.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i International Journal Of Molecular Science (2018).

Mer om hur arganolja påverkar håret kan du läsa längre ner.

Vad är bra i arganolja?

Arganolja innehåller 80% enkelomättat fett, och 20% mättat – som tillsammans med mängden polyfenoler, tokoferoler, steroler, skvalen och triterpenalkoholer har hälsofrämjande effekt.

Många av de sistnämnda näringsämnena beskrivs vara anledningen till varför arganolja är nyttigt.

Together with the mono-unsaturated fatty acids, these minor components are likely to be responsible for its beneficial effects.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i The Journal of Pharmacology (2010).

Arganolja har flera hälsoeffekter som också förknippas med olivolja och medelhavskost. Främst handlar det om en god effekt mot hjärt-kärlsjukdomar.

Men i grunden är arganolja och olivolja förhållandevis olika – åtminstone gällande hur mängden näringsämnen är fördelade proportionsmässigt.

Arganolja innehåller exempelvis avsevärt mycket mindre polyfenoler – som har en betydande effekt på hälsan – än olivolja.

In contrast to the extra virgin olive oil (793 mg/kg), the concentration of total phenolic compounds is extremely low (<5.0 mg/kg). Nevertheless, argan oil with its high content of the vitamer -tocopherol, squalene and oleic acid is likely to enhance the cancer prevention effects of the Moroccan diet.

Ovan är enligt författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i European Journal of Cancer prevention (2003).

I mitt inlägg om medelhavskost kan du läsa om varför medelhavskost är bra – men också vad detn egentligen innebär.

Men hur är det egentligen med det enkelomättade och mättade fett – är det nyttigt?

Fett i arganolja

Nedan kan du läsa några rader om hälsofördelarna (och nackdelarna) med fettet i arganolja.

Enkelomättat fett

Det finns många olika typ av enkelomättade fetter, som alla har lite olika effekt på hälsan.

Arganolja innehåller närmare 50% oljesyra, och 35% linolsyra – som både är enkelomättade.

The two main fatty acids found in argan oil acylglycerols are oleic acid (O) (46– 48%) and linoleic acid (L) (31–35%)[…]

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i European Journal of Lipid Science (2008).

Oljesyra (OA) har exempelvis visat sig främja kroppsvikten genom att reglera fettbalans, energiförbrukning.

Importantly, abdominal fat and central obesity can be reduced following consumption of high-OA-containing meals.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Advances in Nutrition (Oxford, 2020).

Troligen gäller det när oljor med oljesyra ersätter annars mindre nyttiga kalorier i ens måltider, och inte när de adderas ovanpå.

Mättat fett

Mättat, som utgör en mindre del av arganolja, har debatterats och forskat kring sedan länge.

Till skillnaden från enkelomättat fett, har forskning om mättat fett främst pratats om utifrån eventuellt skadliga effekt på hälsan.

Mättat fett har associerats med att vara skadligt för kroppen.

Men allt mer forskning tyder på att så inte alltid är fallet, och att fettets effekt på kroppen är mer komplicerat.

While simple public health messages have been to avoid and/or limit their intake, the underlying research is more complex.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Diabetes & Metabolic Syndrome (2020).

Det finns nämligen situationer där mättat fett både är nyttigt och onyttigt.

Vad som är med och påverkar, är näringsämnena som förekommer i (eller i samband) med måltider rika på det mättade fettet.

It is apparent that the effects of saturated fat on health are dependent both on the presence of other nutrients as well as the associated dietary pattern.

Också enligt författarna.

I mitt inlägg där jag jämför mättat och enkelomättat fett kan du läsa vad jag lärt mig från en mer omfattande ytlig granskning av befintlig forskning.

Spana in! 🙂

Jämför arganolja

Nedan kan du se skillnaderna mellan arganolja lämpad för matlagning och sådan för kosmetika (behandling av hud).

Arganolja Matlagning Kosmetika
Frön Rostade Naturliga
Hållbarhet Flera månader 1 månad
Färg Koppar Guld
Smak Hassselnöt Bitter
Antioxidanter Mycket Mycket

Vad är arganolja bra för?

Nedan summerar jag vad jag lärt mig från forskning om hur arganolja påverkar kroppen, och vad den eventuellt är bra för.

  • Hår
  • Hud
  • Underliv
  • Hjärta kärl
  • Naglar
Hår / hårbotten / shampo

Det finns forskning som tyder på att arganolja kan vara bra för håret, men forskningen är inte omfattande eller övertygande.

Arganolja tycks vara bra för mycket, när det kommer till den grundläggande hälsan, men att var bra för håret finns det lite belägg för:

there is a lack of data about the benefits for hair care.[33,34]

Ovan är enligt författarna bakom en en granskning av befintlig forskning publicerad i International Journal of Trichology (2015).

Det finns för övriga några ämnen som kan vara allergiframkallande i schampo, därigenom påverka hårbotten och vara dåligt för håret:

Although considered as safe products, shampoos can cause contact dermatitis. Common allergens in shampoos are: Cocamidopropyl betaine, methylchloroisothiazolinone, formaldehyde-releasing preservatives, propylene glycol, Vitamin E (tocopherol), parabens and benzophenones.[14,15]

Också enligt författarna.

Senare forskning har visat att arganolja kan ha effekt på håret – men effekten kommer inte direkt.

Personer som applicerar arganolja 2 gånger i veckan under 3 månader visad minskad mängd håravfall, men också förbättrat en annars torr hårbotten.

A significant improvement of the moisturizing quality of the scalp after 3 months of twice a week application has been observed. A significant anti-hair loss activity was observed on the women of the panel.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i OCL Journal (2018).

Jag lyckades inte få reda på om deltagarna i studien använde ren arganolja för håret, eller som arganoljan var en ingrediens i schampot det fick använda.

Däremot gissar jag på att det är ren arganolja det handlar om.

Jag har inte hittat någon forskning som undersökt hur arganolja specifikt påverkar ögonbrynen.

Hud / Ansikte

Arganolja har visat sig ha flera olika effekter på huden som främjar funktionen.

Bland fördelarna med att använda arganolja på huden är: stärkt yttersta skikt av huden, sårläkning och minskad inflammation. Alla delar påverkar hudens åldrande.

I mitt inlägg om vilken olja som är bäst för huden kan du läsa mer, och jämföra arganolja med andra oljor.

Personer som behandlar huden med arganolja under 60 dagar har exempelvis främjat hudens elasticitet, och därigenom får en anti-ageing effekt.

Our findings suggest that the daily consumption and/or topical application of argan oil have an anti-aging effect on the skin demonstrated by the improvement of skin elasticity […]

Ovan är enligt författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Clinical Intervention in Aging (2015).

Som författarna skriver, så har arganolja också effekt på huden när den konsumera oralt – dvs tillsätts i maten.

Det finns däremot arganolja för matlagning och kosmetika – dvs två olika oljor med olika karaktär. Se högre upp!

Hur är arganolja bra för huden?

Arganolja är bra för huden genom att främja förmåga att binda vätska, som är en grundförutsättning för hudens förmåga att “fungera” och exempelvis motverka uppkomsten av ålderstecken / rynkor i ansiktet.

Personer som använder arganolja, istället för olivolja har visat sig få en avsevärt mycket bättre förmåga att binda vätska i huden.

Our findings suggest that the daily consumption and application of argan oil have improved the skin hydration by restoring the barrier function and maintaining the water-holding capacity.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Menopause Review (2014).

I studien jämförde författarna hur daglig behandling av huden med arganolja (under 60 dagar) ställde sig mot olivolja.

Underliv

Jag har inte lyckats hitta någon forskning som tyder på att arganolja ska vara bra för underlivet.

Besvär med underliv, speciellt hos kvinnor, har jag lärt mig är extremt komplext.

Det finns direkta och indirekta faktorer som påverkar och triggar besvär, där mycket handlar om bakterier.

Vad som gör området med underlivet komplext (jämfört med exempelvis huden) beror på att underlivet tycks ha starkare koppling till tarmbakterier.

Besvär med huden har att visas kunna behandlas genom att applicera preparat direkt – samma sak har jag däremot inte lyckats finna någon forskning om gällande underlivet.

Där handlar det om faktorer som stress, och tarmflora – baserat på vad jag lärt mig.

Mer om vad jag lärt mig om hur bakterier påverka underlivet kan du läsa i mitt inlägg om probiotika för underliv hos kvinnor. Spana in!

Hjärta – kärl

Arganolja tycks vara starkare förknippat med huden, än med hjärta och kärl.

Kanske säger det något om vår tids utseendefixering?

Den främsta fördelen med arganolja är att den förbättrar vår övergripande hälsa, genom att motverka risken för vanliga folksjukdomar.

Flera studie visar på att arganolja kan vara bra för hjärta och kärl.

Various studies conducted in vitro or on human and animal models suggest that argan oil could play a beneficial role in cardiovascular diseases prevention and its consumption could protect against atherosclerosis and cancer via a variety of biological mechanisms.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Pharmacological Research (2006).

Andra saker arganolja potentiellt är bra för:

  • Hämmar utveckling av cancer
  • Sänka LDL kolesterol
  • Viktnedgång
  • motverkar blodplättar
  • hämmar utvecklingen av diabetes

Listan ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Journal of Pharmacy and Pharmacology (2010).

Naglar

När det kommer till hur arganolja påverkar naglar har jag hittat absolut noll belägg för att det skulle vara bra.

Men heller inget som tyder på att oljan skulle vara dålig för naglarna.

Varifrån arganoljans effekt på naglarna kommer ifrån kan jag inte svara på.

Troligen har det att göra med att någon provat, fått bra resultat och spridit ordet vidare.

Eller så finns det ingen koppling till främjande effekt överhuvud taget.