Vindruvor – vad jag lärt mig!

Nedan kan du läsa om vad jag lärt mig om huruvida vindruvor är nyttiga att äta. 

Allt nedan är baserat på en ytlig granskning av befintlig forskning så förvänta dig ingen komplett återspegling av helheten.

Vad är nyttigt i vindruvor?

Förutom att innehålla näringsämnen, så innehåller vindruvor också resveratrol, katekiner, antocyaniner,, polyfenoler och flavonoider.

Bäst effekt på hälsan uppstår när vi äter hela vindruvor, och får i oss alla delar, och därigenom fler av nytto-ämnena som påverkar hälsan i olika skeden i utvecklingen av sjukdomar.  

Grape polyphenols seem to work effectively at different stages of the progression of several diseases.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Annals of the New York Academy of Science (2015), som också skriver så här:

Thus, whole grape products or specific combinations of grape constituents provide us with the possibility of synergistic interactions leading to improved efficacy.

I mitt inlägg om hälsofördelarna med flavonoider kan du läsa mer.

Det finns också ett inlägg om polyfenoler (en typ av antioxidant) som också förekommer i vindruvor.  

Klicka på länkarna ovan för att läsa mer! 🙂

Näringsvärde i Vindruvor per 100 gram

Värden nedan kommer från Self Nutrition

Vindruvorper 100 gram
Kalorier69 kcal
Kolhydrater18.1 g
Socker15.5 g
Fibrer0.9 g
Protein0.7 g
Näring100 gramRDI
A19.8 mcg800
C10.8 mg80
D5
E0.2 mg12
K14.6 mcg75
B10.1 mg1.1
B20.1 mg1.4
B30.2 mg16
B60.1 mg1.4
Folate2 mcg200
B1202.5
Kalcium10 mg800
Järn0.4 mg14
Magnesium7 mg375
Fosfor20 mg700
Kalium191 mg2000
Zink0.1 mg10
Koppar0.1 mg1
Mangan0.1 mg2
Selen0.1 mcg55
Grunden i varför vindruvor är nyttiga:

Produkter med vindruvor har visat sig vara bra för bland annat hjärt kärlsjukdomar, cancer, degenerativa sjukdomar, nedsatt åldersrelaterad kognitiv funktion, Alzheimers och diabetes mm.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrition Reviews (Oxford, 2010), som också skriver så här:

These effects are often attributed to the antioxidant activity and function of flavonoid compounds found in grapes as well as other actions such as increasing nitric oxide production.

Produktionen av Kväveoxid (NO) är speciellt viktig eftersom att det reglerar kärlens funktion i endotelcellerna, samt bekämpar inflammation.

Så här skriver författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i American Journal of Cell Physiology (2017):

Nitric oxide (NO) is one of the critical components of the vasculature, regulating key signaling pathways in health. In macrovessels, NO functions to suppress cell inflammation as well as adhesion.

Vad är vindruvor bra för?

Effekten av ett bra hjärtkärlsystem är bland annat bättre förbränning av LDL kolesterol, minskad risk för åderförkalkning, högt blodtryck och minskad oxidativ stress (inflammation).

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Journal of Science of Food and Agriculture (2015), som bland annat formulerar sig så här:

Emerging evidence suggests that grapes may also have a favorable effect on blood lipids, decrease inflammation and reduce blood pressure in certain populations.

Att vindruvor är bra mot inflammation uppmärksammar speciellt av författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Nutrients (2012):

Grape consumption displayed anti-oxidative and increased anti-inflammatory markers in the absence of the inflammatory milieu associated with dyslipidemias.

Och att vindruvor kan vara bra för den som vill sänka sitt blodtryck genom att minska risken för åderförkalkning, uppmärksammas av författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i The Journal of Nutrition (Oxford, 2009).

Experimental studies indicate that grape polyphenols could reduce atherosclerosis by a number of mechanisms […]

Är vindruvor bra för tänderna?

Vindruvor har visat sig vara bra för tänderna, åtminstone i form av russin när dessa förekommit i frukostflingor – istället för socker.

Anledningen till varför beror på hur extraktet från bland annat vindruvornas frön påverkar pH värdet i munnen.

När russin används som sötningsmedel istället för socker, förblir pH värdet i munnen mer gynnsamt och minskar därför risken för karies.

When the effect of raisins and raisin-containing bran cereal on in vivo plaque acidogenicity was examined in 7- to 11-y-old children, it was found that raisins did not reduce the plaque pH decline below pH 6 over the 30-min test period.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i The Journal of Nutrition (2009).
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19640974/

Så här skriver författarna om effekten från vindruvornas kärnor som förebyggande mot karies:

Grape seed extract, high in proanthocyanidins, positively affected the in vitro demineralization and/or remineralization processes of artificial root caries lesions, suggesting its potential as a promising natural agent for noninvasive root caries therapy.

Är vindruvor bra för magen?

Näringen i form av vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter finns främst i skalet och fröna.

Så här skriver författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Journal of Food Science and Technology (2020):

Through different and various studies, it was proved that the proanthocyanidin rich grape seed extract provides benefits against many diseases i.e. inflammation, cardiovascular disease, hypertension, diabetes, cancer, peptic ulcer, microbial infections, etc.

Mycket av vad som gör vindruvan bra för magen är alltså inte “det goda” fruktköttet, utan vad vi helst undviker att äta.

Extrakt från vindruvans kärnor har visat sig kunna vara bra för magen genom att främja goda tarmbakterier, och därigenom minska risken för skador på tarmväggarna.

Så här skriver författarna bakom granskningen nämnd ovan.

The inflammatory protective role of GSE on bowel disease results in modulation of gut microflora, decreasing Faecalibacterium prausnitzii within the intestinal lumen and blocking gut inflammatory response.

Skador på tarmväggarna, i kombination med en obalans i tarmbakterierna orsakar inflammation som vindruvor kan bidra till att bekämpa.

Vindruvor består av fytokemikalier i form av oleanolsyra, β-karoten, lutein och flavonoider som; quercetin, catechins, antocyaniner, tanniner, proantocyanidiner och resveratrol.

Dessa är med och återställer balansen i tarmfloran som bland annat orsakas av metaboliskt syndrom genom att reglerar inflammationen.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Endocrine, Metabolic & Immune Disorders (2019), som formulerar sig så här:

Phytochemicals improve the dysbiosis (gut microbiota complication) induced by metabolic syndrome and regulate inflammatory diseases induced by TNF-α production.

Vilka vindruvor är nyttigast?

Mörkare vindruvor, typ blå / lila, har visat sig innehålla mer antioxidanter än röda och gröna, och därigenom också ha en bättre effekt på hälsan.

Det är främst i skalet som antioxidanterna finns.

Ovan är enligt författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Journal of Food Science (Wiley, 2011), som skriver så här:

The skin is a good source of phenolics and has a high antioxidant capacity. Specific health-promoting phenolics are more abundant in blue grapes, mainly in their skin fraction, which should not be discarded.

Vindruvor, speciellt mörkare (inte gröna eller röda) har också visat sig kunna vara bra för hjärnan och därigenom förbättra ens humör och kognitiva funktion.

These findings in a small sample of healthy young adults suggest that purple grape juice can acutely enhance aspects of cognition and mood.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i European journal of Nutrition (2017).

Det tycks bland annat bero på att vindruvorna ökar blodflödet till hjärnan, som troligen är en konsekvens av ökat produktion av kväveoxid.

(Nämnt högre upp).

Så här formulerar sig författarna angående mekanismen för hur vindruvor är bra för hjärnan:

Potential mechanisms underlying these effects include modulation of cerebral blood flow, glucoregulation and inhibition of monoamine oxidase activity, all of which require further exploration.

Är vindruvor bra för kroppen?

Vindruvor är bra för kroppen, främst genom sitt innehåll av antioxidanter som finns i skalet och kärnorna.

Generellt sett innehåller vindruvor förhållandevis mycket socker.

Eftersom att sockret förekommer tillsammans med både fibrer och antioxidanter går mängden inte att översätta, eller jämföra med vanligt vitt socker.

I mitt inlägg om skillnaden mellan fruktsocker och vanligt socker kan du läsa mer om hälsofördelarna med att äta frukt.

Så här summerar jag det inlägget:

Naturligt förekommande fruktsocker är nyttigare eftersom de förekommer tillsammans med näring och fibrer. Extraherat fruktos kan öka risken för högt blodsocker, insulinresistens och inflammation.

Läs hela inlägget om fruktos (fruktsocker) är bättre än socker här! 🙂

Här kan du jämföra mängden socker och kolhydrater i frukt.

Vill du hellre veta vilken frukt som är nyttigast?

Här är ett inlägg om just det! 😉

Generellt sett är vindruvor bra för viktnedgång.

Alla frukt är olika bra för den som vill gå ner i vikt, och är främst bra när den ersätter annars mindre nyttigare alternativ till exempelvis snacks och mellanmål.

I mitt inlägg om frukt och viktnedgång kan du läsa mer.

Så här summerar jag det inlägget:

Frukt har enligt flera studier visat sig vara bra för överviktiga som vill gå ner i vikt. Den minskar aptiten och kan uppmuntra till flera hälsosamma matvanor. Frukt leder till viktnedgång när den ersätter andra mindre nyttiga livsmedel.

Läs hela inlägget om frukt och viktnedgång här! 🙂

Läs mer om frukt och bär!

Här på sajten finns mycket mer att läsa om frukt och bär.

Här skriver jag några rader om frukten jag anser vara nyttigast av alla! 🙂

Jag har bland annat skrivit om hur följande frukter påverkar hälsan:

  • Kiwi
  • Blåbär
  • Granatäpple
  • Gojibär
  • Jordgubbar
  • Vindruvor
  • Vattenmelon
  • Plommon
  • Dadlar
  • Russin

På sidan för frukt och bär hittar du inläggen i sin helhet. Spana in! 🙂