Är nyttiga nötter vid viktminskning en fälla?

Vissa nyttiga nötter har visat sig kunna konsumeras utan att bidra till ytterligare viktuppgång.

Alla nötter är inte lika nyttiga och påverkar ens viktnedgång / övervikt olika. Bättre nötter för att hålla kroppsvikten har visat sig vara paranötter och valnötter, när de konsumeras i små mängder för näringens skull.

Nedan kan du läsa mitt perspektiv om nyttiga nötter och viktminskning. Det är baserat på vad jag lärt mig om nötter, och viktnedgång – från olika inlägg som jag refererar till nedan.

Allt nedan är mer eller mindre baserat på en ytlig granskning av befintlig forskning, så förvänta dig inte en komplett återspegling av helheten! 🙂

Paradoxen med nyttiga nötter.

Jag har skrivit ett inlägg om att äta nötter och att gå ner i vikt. Kontentan av inlägget är att vissa nötter, i viss mängd kan bidra till viktminskning.

Men!

Mycket beror på huruvida nötterna ersätter livsmedel / måltider som annars bidrar till viktuppgång. Eftersom att nötter är rika på kalorier, finns därför en risk för att informationen om nötter och viktnedgång missuppfattas.

Så här summerar jag mitt inlägg om huruvida nötter är bra för viktnedgång:

Nötter är bra för viktnedgång genom att t ex förbättra tarmfloran som minskar inflammation och förbättra kroppens övergripande funktion. Även om nötter innehåller mycket kalorier, så visar forskning på att det inte bidrar till viktuppgång – snarare till att vi går ner i vikt.

Läs hela inlägget här! 🙂

Som du märker handlar konsumtionen av nötter främst en generellt sett om hälsa, och att inte gå upp mer i vikt – och inte speciellt mycket om viktminskning.

Vilka nyttiga nötter är bra för viktnedgång?

Bättre nötter vid viktminskning är valnötter och paranötter.

Valnötter är bra för viktnedgång genom sitt innehåll av fibrer, ellaginsyra och katekiner. Något du kan läsa mer om i mitt inlägg om varför valnötter är nyttiga!

Konsumtion av paranötter har visat sig främja viktminskning, troligen pga av mängden selen, tokoferoler och omättade fetter.

I mitt inlägg om paranötter kan du läsa mer om fördelarna med denna nyttiga nöt!

Mindre nyttiga nötter för viktnedgång?

Det är främst mängden kalorier, kolhydrater och övriga näringsämnen som påverkar huruvida en nöt är bra för viktminskning. Mängden socker (alltså kolhydrater) i nötter varierar mycket, där exempelvis cashewnötter är förhållandevis söta jämfört med exempelvis valnötter.

Kolhydrater kommer i många olika former (läs mer i mitt inlägg om olika former av kolhydrater) och är absolut inte likvärdiga.

Fibrer är exempelvis inte omsatta som energi, utan fungerar som mat för tarmarna – men räknas ändå in i mängden kolhydrater.

Nedan ser du fördelningen mellan total mängd kolhydrater och mängden fibrer i olika nyttiga nötter:

(länkarna går till self nutrition, källan för värdena).

Nöt, 100 gram Kolhydrater Fibrer
Cashew 32 3.3
Mandel 21 12.2
Pekan 14 9.6
Valnötter 13.7 6.7
Paranötter 12.3 7.5

Vill du läsa mer om fibrer?

Läs i så fall mitt inlägg om frukt och grönt med mest fibrer, där jag också delar vad jag lärt mig om fördelarna med fiberrik mat!

Så här summerar jag inlägget:

Det finns många hälsofördelar med att äta frukt och grönsaker rika på fibrer, bla annat för tarmfunktion och tarmhälsa. Mat med mycket fibrer har också visat sig minska risken för diabetes, diverse former av cancer och underlätta vid viktnedgång genom dess effekt på aptit / mättnadskänsla.

Läs hela inlägget här! 🙂

Hur många nötter är bra för viktnedgång?

Viktnedgång genom nötter beror på dess tillskott av nyttiga näringsämnen, som det ofta behövs väldigt lite utav. En halv näve olika nötter bidrar till en varierad kost, och därigenom till bättre kroppsfunktion – exempelvis metabolism / ämnesomsättning viktig för viktminskning.

Ämnesomsättning är en viktig faktor vid viktnedgång. Den är så pass viktig att jag dedikerat ett helt inlägg till just detta, som jag summerar så här:

Metabolism (ämnesomsättning) är ett begrepp som beskriver kroppens förmåga att förbruka energi. Den är starkt relaterad till viktuppgång / viktnedgång, och påverkar i stor utsträckningen av kost, fysiskt aktivitet och muskelmassa.

Läs hela inlägget här! 🙂

Äter jag nyttiga nötter för att hålla vikten?

Nötter är en del av min kost, men inte i syfte att hålla vikten. Jag har upplevt att en halv näve nötter lätt blir en hel näve – eftersom att jag gillar nötter. Därför är nötter generellt sett inte en del av min vardagliga kost, utan något jag till och från unnar mig (någon gång i veckan minst).

Jag förlitar mig på stora och proteinrika måltider för att hålla vikten, och dessutom tillgodose kroppen med tillräcklig mängd byggmaterial för att dra maximal nytta av min styrketräning.

Skulle mitt mål vara att gå ner i vikt hade jag ätit väldigt likt hur jag äter idag – men i mindre portioner.

I mitt inlägg om mat för snabb viktnedgång delar jag mitt bästa tips.

Läs här inlägget! 🙂

Ska du äta nötter för att gå ner i vikt?

Nötter kan vara ett bra tillskott för en bättre hälsa, men kan också öka risken att överkonsumera mängden kalorier. Alla kalorier är inte likvärdiga, men bidrar mer eller mindre till ens nuvarande kroppsvikt.

Om du kan äta några får nötter, ungefär som vi äter vitamintabletter (dvs några få) så tyder forskningen i inläggen jag refererar till ovan att det åtminstone inte bidrar till ökad viktuppgång.