Är kalorier i banan nyttiga?

Banan innehåller nyttiga kalorier eftersom att de är paketerade med t ex vitamin C, b6, mangan, kalium och magnesium. Dessutom är frukten bra energikälla innan träning eftersom att fruktsocker snabbare kan nyttja som energi än många andra kolhydrater.

Nedan kan du läsa min sammanställning om huruvida kalorierna i banan är nyttiga, bra vid träning eller viktnedgång! 🙂

Hur många kalorier innehåller banan?

Kalorier i 100 gram banan består av 3.7 kcal i form av protein, 2.8 kcal i form av fett och 82.6 kcal i form av kolhydrater. Den övervägande delen av kalorierna i banan är i form av fruktsocker, och mängden fibrer är förhållandevis låg.

Nedan kan du läsa mer om hur kalorierna i banan är fördelade för respektive energikälla.

Värdena ovan, och nedan, kommer från Self Nutrition

100 gram banan innehåller 89 kcal, som är fördelat enligt följande:
  • Protein: 3.7 kcal
  • Kolhydrater: 82.6 kcal
  • Fett: 2.8 kcal
Bananens innehåll av kalorier i form av fett:
  • Mättat fett: 0.1 g
  • Fleromättat fett: 0.1 g
  • Omega 3: 27 mg
  • Omega 6: 46 mg
Bananens innehåll av kalorier i form av kolhydrater:
  • Fibrer: 2.6 g
  • Stärkelse: 5.4 g
  • Socker: 12.2 g

Är kalorierna i banan nyttiga?

Banan innehåller inte tomma kalorier, men det är såklart inte kalorierna i banan som är nyttiga, utan näringsämnen de är paketerade i.

Nedan ser du näringsinnehållet i de mest förekommande vitaminerna och mineralerna som omsluter kalorierna:

  • B6: 0.4 mg
  • Vitamin C: 8.7 mg
  • Mangan: 0.3 mg
  • Kalium: 358 mg
  • Magnesium: 27 mg

B6 i banan är nyttigt genom att aktivera över 100 enzym, främst förknippade med omsättningen av protein, men är också delaktiga i immunfunktion och produktionen av röda blodceller – enligt denna artikel från NIH.

Mangan i banan är nyttigt genom att vara delaktiga i många olika delar av kroppen som exempelvis immunrespons och omsättningen av kolhydrater, kolesterol och aminosyror – enligt denna artikel från NIH.

Kalium i banan är nyttigt för kroppen genom att svara för att bibehålla vätskebalansen i cellerna och därigenom lägga grunden för deras förutsättningar att fungera – enligt denna artikel från NIH.

Är kalorierna i banan bra eller dåligt viktnedgång?

Huruvida kalorierna i banan är bra för att gå ner i vikt beror på vilka de ersätter. Att enbart komplettera med banan stoppar inte en pågående viktuppgång. Generellt sett är frukt bra för viktnedgång bland överviktiga eftersom att de kan ersätta annars onyttiga livsmedel.

Så här summerar jag mitt inlägg om frukt och viktnedgång:

Frukt har enligt flera studier visat sig vara bra för överviktiga som vill gå ner i vikt. De minskar aptiten och kan uppmuntra till flera hälsosamma matvanor. Frukt leder till viktnedgång när den ersätter andra mindre nyttiga livsmedel.

Läs hela inlägget här! 🙂

Generellt sett kan inte enstaka livsmedel räknas som nyttiga eller bra för viktnedgång eftersom att allt avgörs av helheten.

Det spelar exempelvis ingen roll om du bara äter nyttig mat för viktnedgång, om du äter för mycket och därigenom får i dig ett överskott av kalorier.

Det är troligen så att vi tenderar att förknippa viktnedgång med olika dieter, eftersom att de sätter ramarna för en “helhet”. Däremot är dieter heller inte bra för viktnedgång – men det finns både nyttiga och mindre nyttiga alternativ.

Så här summerar jag mitt inlägg om olika dieter för viktnedgång:

LCHF / KETO kan ge ~ 7 kg / år i viktnedgång, samma för Medelhavskost i kombination med träning. Tillskott av 100 gram frukt och grönsaker / dag bidrar till en viktnedgång motsvarande 300 g / år. Periodisk fasta är snabbaste metoden för viktnedgång: 10-20% av kroppsvikten på 12 veckor.

Läs hela inlägget här.

Är kalorier i banan bra innan träning?

Banan innehåller kalorier i form av kolhydrater, som i sin tur är i form av socker, mer specifikt fruktos som enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Current Sports Medicine Report (2010) är bra genom att främja prestationen vid träning.

Här vill jag tipsa om mitt inlägg där jag svarar på frågan om huruvida fruktos är bättre än socker. Läs det inlägget också! 🙂

Anledningen till varför kalorier i banan är bra för träning beror på att fruktsockret snabbare absorberas i tunntarmen, och därigenom kan utnyttjas som energikälla tätare inpå ett träningspass, eller under träning.

Så här skriver författarna:

However, for athletes, a positive aspect of fructose metabolism is that, in combination with other simple sugars, fructose stimulates rapid fluid and solute absorption in the small intestine and helps increase exogenous carbohydrate oxidation during exercise, an important response for improving exercise performance.

Kalorier i banan förbättrar prestationen vid träning när den kombineras med glukos (kolhydrater i form av stärkelse) – än när stärkelserika kolhydrater konsumeras separat – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i The Journal of Physiology (2019).

Exempel på stärkelserika kolhydrater är potatis, ris, pasta, havre etc.

Utöver det skriver författarna att frukt kan minska påfrestningen på tarmarna vid större intag av kolhydrater.

Så här formulerar författarna sig:

Furthermore, fructose co-ingestion can lower gastrointestinal distress when relatively large amounts of carbohydrate (>1.2 g/kg/h) are ingested during post-exercise recovery.