Är Kaffe bra för magen?

Kaffe är bra för magen av flera anledningar, bla: antioxidativa effekter på tarmens slemhinna och tillskottet av fler goda tarmbakterier. Både gröna (råa) och rostade kaffebönor har en bra effekt på magen – även om vissa kan uppleva laxerande effekt.

Kaffe kan vara bra för magen – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrients (MDPI, 2020).

Anledningen, enligt forskarna, till varför kaffe är bra för magen beror på deras dess antioxidativa, antiinflammatoriska och antiproliferativa effekt på tarmarnas slemhinnor.

Effekten av hur bra kaffe är för magen kan varierar eftersom att kaffe är en uppsättning ingredienser som kan variera.

Så här skriver forskarna:

Coffee is a complex variable mixture of many compounds whose effects may vary according to their origin, processing, bioavailability, and possible synergistic and/or antagonistic effects.

Är kaffe bra för magens tarmbakterier?

Kaffe har visat sig vara bra för magen genom att gynna de goda tarmbakterierna – enligt en studie publicerad i International Journal of Food Microbiology (2009).

Deltagarna i studien (16 st) fick dricka 3 koppar kaffe dagligen under 3 veckor.

Resultatet från studien visade att både gröna råa och bruna rostade kaffebönor bidrog till fler goda tarmbakterier (Bifidobacterium) – men beskrivs inte ha påverkat antalet dominanta tarmbakterier nämnvärt.

Our results show that the consumption of the coffee preparation resulting from water co-extraction of green and roasted coffee beans produce an increase in the metabolic activity and/or numbers of the Bifidobacterium spp. population.

Är allt kaffe lika bra för mage / tarm?

Det finns olika sätt att brygga kaffebönor på, som signifikant förändra dess effekt på magen.

Kaffe bryggt på rostade kaffebönor beskrivs vara bättre för magen än kaffe bryggt på gröna kaffebönor (råa) – enligt en studie publicerad i Food Chemistry (2019).

Fermentation of coffee brews by human gut microbiota led to different community structure between green and roasted coffees. All these data suggest that green and roasted coffees behave as different types of food.

Däremot har grönt kaffe visat sig producera fler fria fettsyror (sk. SCFA) som är notoriskt kända för att vara bra för magen.

Fria fettsyror minskar risken för att drabbas av diverse sjukdomar – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Benificial Microbes (2020).

[…]  gut-derived SCFA production strongly suggest that increasing SCFA production could be a valuable strategy in the preventing gastro-intestinal dysfunction, obesity and type 2 diabetes mellitus.

Är kaffe laxerande?

Kaffe kan ha laxerande effekt hos vissa – enligt en mindre studie publicerad i Gut (BMJ, 1990).

Studien omfattar den närmare 100 deltagare, varav 29% beskriv kaffe som laxerande.

Den laxerande effekten av kaffe beskrivs vara vanligast efter 4 minuter, och vara under 30 minuter.

These results suggest that drinking coffee can stimulate a motor response of the distal colon in some normal people.