Är jordgubbar nyttiga? Vad jag lärt mig!

Nedan kan du läsa om vad jag lärt mig om huruvida jordgubbar är nyttiga, och i så fall vad frukten är bra för.

Allt nedan är baserat på en ytlig granskning av befintlig forskning, så förvänta sig ingen komplett återspegling av helheten.

Vad innehåller jordgubbar för näring som är nyttig?

Även om vitaminer och mineraler förekommer i jordgubbar, så består nytto-ämne i jordgubbar kanske främst i form av antioxidanter som polyfenoler, flavonoider och antocyaniner.

All of these compounds exert a synergistic and cumulative effect on human health promotion and in disease prevention.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Food & Function (2015).

Fenolerna i jordgubbar beskriva minska mängden fria radikaler, därigenom skydda cellerna och gynna reparation av ens DNA.

Också enligt författarna.

Forskning kring hur nyttiga jordgubbar är har främst handlat om hur dess vitaminer och mineraler påvarkar hälsan.

Men det ger inte en rättvis bild av hälsoeffekterna som jordgubbar kan ha, sett till helheten:

Although strawberry phenolics are known mainly for their anti-inflammatory and antioxidant actions, recent studies have demonstrated that their biological activities also spread to other pathways involved in cellular metabolism and cellular survival.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Journal of Agricultural and Food Chemistry (2014).

Näringsinnehåll

Värden i tabellen nedan kommer från Self Nutrition.

Jordgubbar100 gram
Kalorier32 kcal
Kolhydrater7.7 g
Socker4.9 g
Fibrer2 g
Stärkelse0 g
Protein0.7 g
Näring100 gramRDI
A3.6 mcg800
C58.880
D0 mcg5
E0.3 mg12
K2.2 mg75
B101.1
B201.4
B30.416
B601.4
B1202.5
Kalcium16 mg800
Järn0.4 mg14
Magnesium13 mg375
Fosfor24 mg700
Kalium153 mg2000
Zink0.1 mg10
Koppar01
Mangan0.4 mg1
Selen0.4 mcg55

Vad är jordgubbar bra för?

Nedan kan du läsa lite om vad jag lyckats hitta om hälsoeffekterna som jordgubbar kan ha på kroppen. 

Här skriver jag några rader om hur jordgubbar är bra för:

  • Hjärta och kärl.
  • Magen
  • Inflammation i leder.
Hjärta och kärl

Det finns studie som visar på att jordgubbar är bra för mot inflammation via CRP (blodprov), och (men inte alltid) bra mot blodtryck, blodfetter och högt blodsocker. 

Så här skriver författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i The British Journal of Nutrition (2020):

The results of meta-regression indicated that baseline levels of TC and LDL-cholesterol were associated with the treatment effect of strawberry interventions.

Jordgubbar innehåller flera nyttiga ämnen som bidrar till en omfattande effekt på hälsan. 

Antocyaninerna beskrivs tex vara antioxidativa, minska inflammation och därigenom skydda kroppen hjärta-kärl system. 

Anthocyanins are the best-known polyphenolic compounds in strawberries, which have been shown to have antioxidant, anti-inflammation and cardio-protective properties.

Också enligt författarna ovan, som däremot uppmärksammar att forskningen om jordgubbarnas effekt på hjärt kärlsjukdomar än så länge är låg.

Men generellt sett ställer dig sig ändå positiva till den forskning som finns, och skriver så här:

In conclusion, the findings of the present meta-analysis of RCT indicated that strawberry interventions significantly reduced CRP levels and may lower TC and LDL-cholesterol in those with higher baseline levels. 

 Så jag lär fortsätta äta min jordgubbar! 🙂

Magen

Majoriteten av studierna gjorda på hur jordgubbar påverkar magen tycks ha gjorts på möss, men inte alla.

Jordgubbar har visat sig främja tarmfloran och därigenom vara bra för magen. 

Importantly, strawberry supplementation increased the abundance of beneficial bacteria Bifidobacterium which play a pivotal role in the metabolism of anthocyanins.

Näringsämnena i jordgubbar, främst antocyaninerna, behöver tarmbakterier för att omvandlas till bioaktiva metaboliter – samtidigt som dessa metaboliter gynnar tillväxten av tarmbakterier.

De är med andra ord rätt beroende av varandra för att ge oss en hälsoeffekt.

Så här skriver författarna bakom en vetenskaplig artikel publicerad i The Journal of Nutritional Biochemistry (2019):

Gut microbiota contributes to the biological activities of berry anthocyanins by transforming them into bioactive metabolites, and anthocyanins support the growth of specific bacteria, indicating a two-way relationship between anthocyanins and microbiota.

Jordgubbar (WS) har visat sig minska mängden proinflammatoriskt immunceller, och samtidigt minskat utsöndringen av proinflammatoriska protein. 

Ovan är enligt författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Journal of Agricultural and Food Chemistry (2019) gjord på möss, som också skriver så här:

Moreover, dietary WS partially reversed the alteration of gut microbiota in the colitic mice by increasing the abundance of potential beneficial bacteria, e.g., Bifidobacterium and Lactobacillus, and decreasing the abundance of potential harmful bacteria, e.g., Dorea and Bilophila.

Det finns en senare vetenskaplig studie publicerad i Current Development in Nutrition (2020) – gjord på människor – som visar på att jordgubbar (SB) kan vara bra för magen genom att gynna tarmfloran.

I studien fick 28 deltagare antingen 26 gram jordgubbar i pulverform, eller placebo under 4 veckor. 

Så här skriver författarna:

Daily SB increased the abundance of Christensenellaceae, Bifidobacteriaceae, Verrucomicrobiaceae and multiple members of the Lachnospiraceae, Ruminococcaceae family, and decreased significantly Alcaligenaceae/Sutterella comparing BL to wk4.

Inflammation / Ledvärk

Jordgubbar har visat sig främja en hälsosamma kropp i rörelse, speciellt bland överviktiga som enklare kan ha problem med inflammation och smärta i leder.

Anledningen till varför jordgubbar är bra mot Artros (OA) beror på dessa innehåller av polyfenoler, som också finns i många andra färgglada bär.

Så här skriver författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Nutrients (MDPI, 2017):

[…] our pilot study provides evidence on the role of strawberry bioactive compounds, as a rich source of polyphenols and nutrients, in improving pain and inflammation in obese adults with mild-to-moderate knee OA when compared to a control group.

Den slutsatsen kunde forskarna dra efter att ha undersökt flera markörer för inflammation, och mätt skillnaden i ledsmärta före och efter konsumtion av jordgubbar.

Strawberry supplementation also significantly reduced constant, intermittent, and total pain as evaluated by the ICOAP questionnaire as well as the HAQ-DI scores (all p < 0.05).  

Faktumet att jordgubbar minskar mängden inflammation i leder (och därigenom ledvärk) i kroppen har bekräftats av andra studier:

Strawberries lowered TNF-α, and lipid peroxidation products in obese adults with knee OA.

Ovan är enligt författarna bakom  en vetenskaplig studie publicerad i Food & Function (2018).

I den senare studie fick deltagarna ett tillskott av 50 gram (i pulverform) under 12 veckor.

Hur mycket jordgubbar är nyttigt att äta per dag?

Personer som som åter 13 g jordgubbspulver har visat sig få en starkare effekt på hälsan, än personer som tog 32 gram.

Så här skriver författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Nutrients (MDPI, 2021):

These data suggest that consuming strawberries at two-and-a-half servings for four weeks significantly improves insulin resistance, lipid particle profiles, and serum PAI-1 in obese adults with elevated serum LDL-C.

Om jag uppfattat författarna rätt som uppstod resultatet efter 4 veckor dagligt intag.

Hur mycket 1 jordgubb väger i 1 gram torkat jordgubbspulver vet jag inte. Men om jag får gissa, så motsvarar 1 gram pulver, 1-2 jordgubbar. 

Är alla jordgubbar lika nyttiga?

Även om jordgubbar generellt sett är nyttiga, så är alla jordgubbar inte lika nyttiga.

Det beror på många faktorer är med och påverkar uppsättningen och bevaringen av näringsämnen.

Så här skriver författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Critical Review in Food Science and Nutrition (2014):

It should however be noted that these bioactive factors can be significantly affected by differences in strawberry cultivars, agricultural practices, storage, and processing methods: 

Näringen i jorden påverkar näringen i jordgubbarna, eftersom att näring inte uppkommer ur tomma intet. 

Dessutom påverkar exempelvis transport, förvaring, frysning, torkning också mängden näringsämnen olika.

Vad som förstör näringen i jordgubbarna är oxidering, dvs kontakt med syre, solljus men också fukt som kan leda till mögel. 

För att få ut allra mest näring från sina jordgubbar bör de köpas i som frysta eller torkade.

freezing versus dry heat has been associated with maximum retention of strawberry bioactives in several studies.

Också enligt författarna.

Läs mer om frukt och bär!

Här på sajten finns mycket mer att läsa om frukt och bär.

Här skriver jag några rader om frukten jag anser vara nyttigast av alla! 🙂

Jag har bland annat skrivit om hur följande frukter påverkar hälsan:

  • Kiwi
  • Blåbär
  • Granatäpple
  • Gojibär
  • Jordgubbar
  • Vindruvor
  • Vattenmelon
  • Plommon
  • Dadlar
  • Russin

På sidan för frukt och bär hittar du inläggen i sin helhet. Spana in! 🙂