Är fruktos bättre än socker?

Vitt socker består av 50% fruktos och 50% glukos – och är inte bättre än socker. Naturligt förekommande fruktsocker är nyttigare eftersom de förekommer tillsammans med näring och fibrer. Extraherat fruktos kan öka risken för högt blodsocker, insulinresistens och inflammation.

Nedan kan du läsa om vad jag lärt mig om huruvida fruktos är bättre än socker – efter en ytlig granskning av befintlig forskning! 🙂

Är fruktos nyttigare än socker?

Googlar man på forskning om fruktos / fruktsocker så finns knappt någon studie som visar på att fruktos är ett speciellt mycket bättre alternativ än socker.

Forskning som görs på fruktsocker måste ges till deltagare i form av “extraherat fruktsocker” dvs rena kalorier, för att inte studieresultat ska påverkas av eventuella hälsofördelar som diverse frukt har.

Det är viktigt att skilja på fruktos och frukt, eftersom att frukt innehåller fibrer, antioxidanter och näringsämnen.

Dessutom ger studier på fruktos förhållandevis stor mängd dos fruktos till deltagarna. Mängden som förekommer i studier är närmare 60-70 gram / dag – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrients (MDPI, 2017).

Den mängden fruktos motsvarar ungefär 500-600 gram bananer.

Oberoende om sådan mängd konsumeras via frukt eller som tillsättning i drycker, musli eller annat livsmedel – så är jag inte förvånad att forskning tyder på att fruktos är farligt för hälsan.

Så här summerar författarna resultatet från granskningen:

[…] fructose leads to various risk factors […] such as hypertension, hyperlipidemia, insulin resistance, inflammation and hyperuricemia […] as long as fructose is consumed in moderate doses, fructose may not augment these risk factors.

Vad jag läser mellan rader i stycket ovan är att riktig frukt (inte extraherat fruktos tillsatt i musli, juice eller annat) minskar risken för komplikationer med hälsan och viktuppgång.

Hur mycket bättre är fruktos än socker?

En vanligt form av ersättning för socker vid bakning är dadlar, som kanske är allra vanligtvis nyttigare recept för chokladbollar, men fungerar väl till det mesta.

Allt vi tillsätter dadlar till istället för socker blir nyttigare och bättre för hälsan.

Så här bidrar fruktos från dadlar till en bättre hälsa – jämfört med socker, som bara skadar den:

Dadlar är nyttigare än både socker och godis eftersom att frukten innehåller fenoler, fibrer och mineraler (magnesium, zink, manga) som är bra för blodsockret / diabetiker. Dadlar är laxerande och minskar absorberingen av skadligt kolesterol – kan också minska risken för kolorektalcancer.

Blodsockret bli såklart inte “bra” av dadlar heller, men bättre än med socker.

Läs hela inlägget om dadlar här!

Ett annat exempel är russin – som också har mängder med fördelar på hälsan jämfört med vanligt vitt socker.

I mitt inlägg om socker kan du läsa mer.

Är fruktos bättre än socker för viktnedgång?

Fruktos och socker bidrar båda till lägre chanser att gå ner i vikt, samtidigt som utesluning av båda inte nödvändigtvis leder till viktnedgång – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrition & Metabolism (BMC, 2010).

Fructose intake as well as HFCS may be a contributor, but it’s not the sole problem. It is clear that energy imbalance for most individuals is caused by energy intake exceeding expenditure.

Energibalansen är däremot inte den enda faktorn som påverkar om vi går ner i vikt eller inte – något som senare forskning utforskar i större noggrannhet.

Så här är summerar jag mitt inlägg om varför vissa inte går ner i vikt – trots bättre mat genom att t ex utesluta frukt / socker:

Förutsättningar att gå ner i vikt förklaras enligt forskning av; “set point” (kroppens egna idealvikt baserad på genetik), “settling point” (anpassning efter yttre faktorer) eller “dual setting point” (ideal intervall-vikt). Fysiologi spelar större roll än både mat och träning för viktnedgång.

Läs hela inlägget här.