Är durumvete nyttigare än vetemjöl?

Durumvete innehåller avsevärt mycket mer näring än vetemjöl och därför nyttigare som alternativ för bakning. Utöver en bättre näringsprofil, innehåller durumvete också nyttiga fibrer som bland annat hjälper till att reglera blodsockret. Därigenom får durumvete ett lägre GI än vetemjöl.

Nedan kan du läsa min sammanställning över om hur mycket mer nyttigt durumvete är jämfört med vetemjöl! 🙂

Vad är skillnaden mellan durumvetemjöl och vetemjöl?

Vetemjöl (VM) innehåller avsevärt mycket mindre kalorier än durumvetemjöl (DM). DM innehåller också mindre kalorier än vetemjöl och en likvärdig mängd protein.

Värdena nedan är [Vetemjöl] / [Durummjöl]

  • Kalorier: 455 / 339
  • Protein: 12.9 / 13.7
  • Kolhydrater: 95.4 / 71.1g

Källa Durumvete: Self Nutrition
Källa Vetemjöl: Self Nutrition

Är durumvete förhållandevis nyttigt per 100 gram?

Nedan ser du en list på hur mycket durumvetemjöl innehåller i förhållande till det rekommenderat dagligt intag livsmedelsverket.

Längre ner kan du läsa om hur mycket mer durumvete innehåller, gällande vitaminer och mineraler, jämfört med vetemjöl! 🙂

Mineraler i 100 gram duruvete, ställt mot RDI enligt livsmedelsverket:
  • Kalcium: 34 mg / 800 mg
  • Järn: 3.5 mg / 14 mg
  • Magnesium: 144 mg / 375 mg
  • Fosfor: 508 mg / 700 mg
  • Kalium: 431 mg / 2000 mg
  • Zink: 4.2 mg / 10 mg
  • Koppar: 0.6 mg / 1 mg
  • Mangan: 3.0 mg / 2 mg
  • Selen: 89.4 mg / 55 mg
Vitaminer i 100 gram duruvete, ställt mot RDI enligt livsmedelsverket:
  • Vitamin A: 0 / 800 mcg
  • Vitamin C: 0 / 80 mg
  • Vitamin D: 0 / 5 mcg
  • Vitamin E: 0 / 12 mg
  • Vitamin K: 0 / 75 mcg
  • Tiamin (B1): 0.4 mg / 1.1 mg
  • Riboflavin (b2): 0.1 mg / 1.4
  • Niacin (B3): 6.7 mg / 16 mg
  • B6: 0.4 mg / 1.4 mg
  • B12: 0 mg / 2.5 mg

Så mycket mer näring innehåller durumvete jämfört med vetemjöl:

Både vetemjöl och durumvete innehåller generellt sett mer mineraler än vitamin, och mängden näringsämnen är avsevärt mycket göra i durumvete – som gör mjölet nyttigare än vetemjöl, men även många andra mjöl också.

Mineraler i durumvete kontra vetemjöl:
  • Kalcium: +98%
  • Järn: +133%
  • Magnesium: 423%
  • Fosfor: +276%
  • Kalium: +222%
  • Sodium: -20%
  • Zink: +366%
  • Koppar: +200%
  • Mangan: +233%
  • Selen: 111%
Vitaminer i durumvete kontra vetemjöl:
  • Vitamin A: 0%
  • Vitamin C: 0%
  • Vitamin D: 0%
  • Vitamin E: 0%
  • Vitamin K: 0%
  • Tiamin (B1): 300%
  • Riboflavin (b2): 100%
  • Niacin (B3): 319%
  • B6: 300%
  • B12: 0%

Vad gör durumvete extra nyttigt – förutom vitaminer / mineraler?

Durumvete innehåller mer nyttiga fibrer än vetemjöl. Det nyttiga fibret heter Arabinoxylan och är huvudkomponenten i icke-stärkelsebaserade polysackarider, som har visat sig vara bra mot högt kolesterol, bra för reglering av immunförsvar och minska risken för kolorektal cancer.

Detta enligt författarna bakom en en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrients (MDPI, 2020), där de också skriver:

In the case of white flours, it was observed that samples corresponding to durum wheat varieties were significantly higher in total dietary fiber content, than flours from bread wheat varieties.

I mitt inlägg om de olika typer av kolhydrater kan du läsa mer om polysackarider! 🙂