Är blodpudding nyttigt? En komplett guide!

Nedan kan du läsa om vad jag lärt mig om huruvida blodpudding är nyttigt efter att närmare granska ingredienserna.

Allt nedan är baserat på en ytlig granskning av befintlig forskning! 🙂

Vad är blodpudding?

Blodpudding är en måltid baserad på rågmjöl, rapsolja, blod, socker och kryddor.

Det går att anpassa ingredienserna så måltiden bli bra för LCHF.

Recept på kompletta måltider med blodpudding innehåller ofta också bacon och lingon, men som tillbehör.

Är blodpudding nyttig?

Blodpudding innehåller rågmjöl, rapsolja och socker som i kontexten av blodpudding inte gör den nyttig.

Däremot förekommer också kryddorna ingefära, kanel och koriander som alla har hälsofrämjande egenskaper.

Nettoeffekten på hälsan av att äta blodpudding är generellt sett negativ.

Vad innehåller blodpudding som bas?
  • Rågmjöl
  • Rapsolja
  • blodpulver
  • Socker

Innehåll i vanlig blodpudding, per 100 gram:

Vanlig100 gram
Kcal200
Fett8.5 g / 3.7 mättat
Kolhydrater27 g
Socker5.2 g
Protein7.6 g

Innehåll i sockerfri blodpudding per 100 gram:

Sockerfri100 gram
Kcal160
Fett8 g / 0.6 mättat
Kolhydrater14 g
Socker0.5 g
Protein6.4 g
Vilka ingredienser gör färdig blodpudding nyttigare?

Bland de vanligare kryddorna i blodpudding förekommer ingefära, kanel och koriander – åtminstone sett till blodpuddingen som finns färdig att köpa i affär.

Nedan kan du läsa några rader om vad kryddorna i blodpudding är bra för.

1. Ingefära

Kryddan har visat sig vara bra mot illamående, kräkningar, tarmfunktion, som smärtlindring och hämmande av inflammation och metaboliskt syndrom.

Så här skriver författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrients (2020):

Reportedly, ginger has been effective in a majority of studies, including those that examined the alleviation of NVP, digestive function, improvement in the expression level of markers for colorectal cancer risk, and anti-inflammatory functions.

I mitt inlägg om fördelarna med ingefära kan de läst sjukt mycket mer!

2. Kanel

Kanel har visat sig vara: antiinflammatoriskt, antimikrobiellt, antioxidativt, kolesterolsänkande, reglering av immunförsvaret samt hantering av diabetes typ 2.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning publicerad i Critical Reviews in Food Science and Nutrition (2010).

Så här skriver författarna bakom en senare granskning av befintlig forskning publicerad i Iranian Journal of Basic Medical Sciences (2016):

It has been concluded that cinnamon has potential therapeutic use in metabolic syndrome and can prevent morbidity and mortality due to cardiovascular diseases.

I mitt inlägg om kanel kan du läsa mer om hälsofördelarna med denna ört!

3. Koriander

Koriander innehåller bioaktiva fytokemikalier som bland annats är bra för kroppen genom att vara antioxidativa, skyddande av neuroner, ångestdämpande, lindra epileptiska anfall, migrän och inflammation.

Ovan är enligt författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Food Research International (2018), som också skriver så här:

Apart from the modulating effects, the potent antioxidant property of the C. sativum provides a key mechanism behind its protective effects against neurodegenerative diseases, cancer, and metabolic syndrome.

Gäller fördelarna i kryddorna om man äter blodpudding?

Även om kryddorna framstår som väldigt nyttiga, så kan alla hälsofördelar inte förknippas med just blodpudding.

Mängden kryddor är förhållandevis låg till resterande ingredienser – som dessvärre kan innebära att måltider baserad på blodpudding kan bli avsevärt mycket mindre hälsosamma.

Vad gör en måltid med blodpudding nyttigare?

Blodpudding serveras ofta tillsammans med bacon och lingon.

Eftersom att jag inte har så mycket bra att säga om bacon, så håller jag mig till lingon.

Måltider med blodpudding som serveras tillsammans med lingon (utan tillsatt socker) får direkt en totalt sett högre mängd näringsämnen, med mängder med fördelar på hälsan.

Så här skriver författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Molecular Science (MDPI, 2021):

Lingonberries are classed as “superfruits” with the highest content of antioxidants among berries and a broad range of health-promoting effects.

Enligt författarna har lingon egenskaper mot:

  • Oxidering
  • Inflammation
  • Cancer

Även om kött generellt sett är associerad med diverse sjukdomar relaterade till försämrad hjärta och kärlfunktion, så tycks bacon spela i en annan liga tillsammans med exempelvis korv.

Både bacon och korvs beskrivs vara värre för hälsan, än annat kött.

Så här skriver författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Current Atherosclerosis Reports (2012):

Overall, associations appeared relatively similar for subtypes of unprocessed red meats, […] except that bacon and hot dogs appeared associated with relatively higher CHD risk compared with other processed meat subtypes.

Varför är det generellt sett inte nyttigt att äta blodpudding?

Blodpudding innehåller, precis som många alternativ till färdigmat, näringsämnen som är bra för kroppen.

Däremot är förhållandet mellan nyttiga och onyttiga ingredienser av större vikt – eftersom att vi generellt sett bör vara ute efter en positiv nettoeffekt av hela måltiden.

Rågmjöl

Vad som gör blodpudding som delkomponent av en måltid mindre nyttig har främst att göra med mängden mjöl.

Rågmjöl (vanligt i blodpudding) är inte nödvändigtvis onyttigt. Det är ett nyttigare alternativ än vetemjöl.

Vad som ändå gör ingrediensen till onyttig beror på att den utgör en större del av blodpuddingen, som i sin tur utgör en större del av hela måltiden.

Det innebär att den största delen av måltiden består av kolhydrater.

Generellt sett består nyttiga måltider av grönsaker och protein som huvudsaklig del av måltiden.

Läs mer i mitt inlägg där jag svarar på frågan om vad nyttig mat är.

Så här summerar jag inlägget:

Nyttig mat innebär näringsrika livsmedel, måltider med rätt anpassad mängd kalorier, som främjar proteinsyntes och minskar risken för farlig fettansamling. Den får oss att må bra och hjälper oss att klara av dagens utmaningar, men bidrar också till ens framtida hälsa.

Läs hela inlägget om nyttig mat här! 🙂

Rapsolja

Utöver att huvudingrediensen är förhållandevis onyttig i sitt sammanhang, så innehåller blodpudding också rapsolja.

Fett i alla dess olika former är ett komplext ämne, där forskning är allt annat än entydig.

Jag har skrivit ett inlägg om skillnaden mellan mättat och omättat fett, som jag rekommenderar dig att läsa om du vill veta mer.

Så här summerar jag inlägget:

Omättat fett förekommer som enkelomättade och fleromättade fettsyror. Omega 3 och 6 är exempel på fleromättade fettsyror – där omega 3 anses nyttigt, medan omega 6 har visat kunna påskynda utvecklingen av sjukdomar som diabetes.

Läs inlägget om fett här! 🙂

Vilka ingredienser kan används som alterntiv – för att göra blodpudding nyttigare?

Här är mina tips på hur hemlagad blodpudding kan göras nyttigare, genom att byta:

  • Socker mot stevia
  • Rågmjöl mot durum, kokos eller mandelmjöl.
  • Rapsolja mot kokosolja

Jag har skrivit ett omfattande inlägg om stevia, som gärna får läsa om du känner sig osäker.

Så här summerar jag inlägget om stevia:

Stevia är ett sockerfritt sötningsmedel bättre än socker, genom att vara bra vid diabetes, viktnedgång, högt blodtryck, inflammation och kolesterol. Det är ett godkänt livsmedel, efter att mycket forskning visat att det inte är farligt, eller på något sätt dåligt för hälsa – varken för vuxna eller barn.

Läs hela inlägget om stevia här! 🙂

Blodpudding blir avsevärt bättre anpassat för LCHF när den är gjort på mandelmjöl och med stevia, istället för rågmjöl och socker.

Om du inte vill göra en nyttigare variant på egen blodpudding, men ändå vill äta blodpudding – så rekommenderar jag den sockerfria, som finns att köpa i allra flesta mataffärer.