Är alkohol en bra dryck för viktnedgång?

Alkohol har flera effekter på kroppen, och kanske främst på levern som ansvarar för att “förbränna” den.

Förutom att utmana kroppens funktioner på ett skadligt sätt, har alkohol också visat sig vara associerat med övervikt.

Men på vilket sätt, och är all alkohol lika farlig?

Nedan kan du läsa om vad jag lärt mig om hur alkohol och viktuppgång hänger ihop.

Allt är baserat på en ytlig granskning av befintlig forskning, så förvänta dig ingen komplett återspegling av helheten.

Är alkohol farligt för överviktiga?

Nackdelarna med alkohol överväger fördelarna för alla, oavsett vem som dricker alkoholen. Däremot är vissa mer känsliga för delar av alkoholens effekter.

Vad som gör alkohol potentiellt farligare för överviktiga har att göra med vår förmåga att falla för frestelser.

“Kruxet” med alkohol är inte bara substansen i sig självt, utan också kontexten som den förekommer i.

Det är inte ovanligt att se alkohol i samband med annan god mat, med mycket salt och fett.

Vi är alla olika bra på att äta i moderation, men något som defintivt gör oss sämre – är alkohol.

Det kan du läsa mer om i mitt inlägg om öl / vin med minst kalorier.

Så här summerar jag det inlägget:

Även alkohol med minst kalorier bidrar till viktuppgång genom att öka aptit, försämra energiomsättningen och sömn. Öl / vin konsumeras ofta tillsammans med kaloririk mat som bidrar till ytterligare viktuppgång. Bakfylla / trötthet ökar risken för överkonsumtion av kalorier dagen efter.

Läs hela inlägget här! 🙂

Det finns flera studie som visat på att vår förmåga att hantera impulser försämras i samband med konsumtion av alkohol.

Det påverkar inte bara våra val av livsmedel, utan alla val vi står inför.

Så här skriver författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i Appetite (2016):

Alcohol consumption may lead to overeating episodes, and highly impulsive individuals may be at risk for increased energy intake during or after episodes of drinking.

Förutom att konsumtion av alkohol ökar intaget av kalorier, så ökar också risken för ytterligare intag pga av den försämrade impulskontrollen.

Det innebär att en eventuell viktnedgång blir avsevärt mycket svårare att uppnå.

Så här skriver författarna bakom en vetenskaplig studie publicerad i International Journal of Environmental Research and Public Health (MDPI, 2020):

These pilot data provide potential evidence that moderate alcohol consumption may mitigate the beneficial effects of weight loss

Är all alkohol lika farlig för överviktiga?

Alkohol må vara en och samma substans, men den förekommer i många olika drycker och därigenom också i flera kontexter.

Den som dricker en lättöl till maten konsumerar alkohol på ett annat sätt än personen som beställer en serie drinkar kvällstid.

Det finns till och med forskning som tyder på att vissa form av alkoholkonsumtion potentiellt kan motverka viktuppgång.

Främst rött vin har associerat med att verka aptitdämpande, och därigenom bra för kroppsvikten.

Vad som däremot är ett sämre val av alkoholhaltig dryck (för den som vill gå ner i vikt) är sprit.

Så här skriver författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrition Review (Oxford, 2011):

Moreover, light-to-moderate alcohol intake, especially wine intake, may be more likely to protect against weight gain, whereas consumption of spirits has been positively associated with weight gain.

Hur mycket alkohol är farligt?

Alla konsumtion är inte bra för kroppen, och är på så sätt farlig – men i olika utsträckning. Det tycks, baserat på forskning vara så att konsumtionen främst delas upp i ingen, låg / medium och hög.

Personer som dricker lite alkohol (1.3-24.9 g etanol per dag) har visat samma risk för hälsorelaterade komplikation som dricker mer, men längre än de som dricker mycket.

Så här skriver författarna bakom en granskning av befintlig forskning publicerad i Journal of Studies on Drugs and Alcohol (2016):

Analyses of higher-quality bias-free studies also failed to find reduced mortality risk for low-volume alcohol drinkers. Risk estimates for occasional drinkers were similar to those for low- and medium-volume drinkers.

Med största sannolikhet ligger det mycket mer bakom de här siffrorna, som också är viktigt att ta i beaktning.

Det jag vill uppmärksamma är egentligen bara att ingen form av alkohol är på något sätt bra för kroppen – och att även små mängder också är farligt.