Är ägg bra för huden?

Äggulan är avsevärt mycket bättre för huden än äggvitan eftersom att den innehåller majoriteten av all näring i ägg. Ägg innehåller flera av vitaminerna och mineralerna som är bra för huden, även om mängden varierar och inte är optimal. 

I ett tidigare inlägg har jag skrivit om vitaminer och mat som är bra för huden – klicka på länken för att komma till inlägget!

Där uppmärksammar jag om följande vitaminer / mineraler, som bra för huden:

  • A
  • C
  • E
  • D
  • K
  • Zink
  • Selen

Nedan har jag sammanställt näringsinnehållet i äggulan och äggvitan (källa finns längst ner) samt kompletterat med den rekommenderat dagligt intag enligt livsmedelsverkets hemsida.

A-vitamin

Retinoider, däribland Retinol (Vitamin A) beskrivs ha lovande egenskaper för att minska hudens åldrande – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Clinical Interventions in Aging (2006).

100 gram äggula innehåller 1442 IU, medan 100 gram äggvitan innehåller 0 IU.

Den rekommenderade mängden Retinol (A-vitamin) per dag är 700 retinolekvivalenter för kvinnor och 900 för män – enligt Livsmedelsverket.

C-vitamin

Brist på vitamin C försämrar hudens förmåga att kunna läka och leder också till att huden bli tunnare – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Nutrients (MDPI, 2017).

Varken äggvitan eller äggulan innehåller någon som helst mängd C-vitamin.

Den rekommenderade mängden C-vitamin per dag är 70 milligram för både kvinnor och män – enligt Livsmedelsverket.

E-vitamin

Det är vanligt att vitamin E förekommer i hudprodukter pga av dess antioxidativa egenskaper som skyddar huden om UV strålning – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Indian Dermatology Online Journal (2016).

100 gram äggula innehåller 2.6 mg E-vitamin, medan 100 gram äggvita innehåller 0 mg.

Den rekommenderade mängden E-vitamin är 8 milligram för kvinnor och 10 mg för män – enligt Livsmedelsverket.

D-vitamin

Brist på D vitamin kan leda till ökad risk för metaboliska sjukdomar, nedsatt kognitiv funktion, astma bland barn mm – enligt en artikel från WebMD.

100 gram äggula innehåller 107 IU medan 100 gram äggvita är 0 IU

Den rekommenderade mängden D-vitamin är 10 mikrogram för vuxna och barn med solexponering – och 20 för utan inklusive äldre – enligt Livsmedelsverket.

K-vitamin

Enligt en studie publicerad i Indian Journal of Pharmacology (2019) beskrivs vitamin K vara bra för huden genom att reglera cellernas metabolism och därigenom minska inflammationen.

100 gram äggula innehåller 0.7 mcg vitamin K, och 100 gram äggvita innehåller 0 mcg.

Den rekommenderade mängden per dag är 70 mcg för både kvinnor och män – enligt Livsmedelsverket.

Zink

Brist på Zink beskriv främst påverka kroppens metaboliska funktion, tillväxt och reperation av kroppsmassa (exemeplvis huden) – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Dermatology Research and Practice.

100 gram äggula innehåller 2.3 mg Zink, medan 100 gram i äggvitan är 0 mg.

Den rekommenderade mängden är 7 milligram för kvinnor och 9 milligram för män – enligt Livsmedelsverket.

Selen

Fördelarna med selen har bland annat visat sig vara förbättring av psoriasis-relaterade symptom – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Biomolecules & Therapeutics (2015).

100 gram äggula innehåller 56 mcg Selen, medan 100 gram äggvita innehåller 20 mcg.

Den rekommenderade mängden är 50 mcg för kvinnor och 60 mcg för män – enligt Livsmedelsverket.


Se det totala näringsinnehållet i äggvitan här, eller näringsinnehållet i äggulan här.